GroenLinks in Provinciale Staten heeft met verbazing kennisgenomen van de dramatische kwartaalcijfers van Maastricht Aachen Airport (MAA). In het eerste kwartaal van 2015 nam het aantal passagiers af met 44% tot twintigduizend personen. GroenLinks wil weten wat de oorzaak is voor deze dramatische cijfers en heeft Statenvragen gesteld. Statenlid Andy Rossel spreekt van een 'bodemloze put'.
Dinsdag maakte het CBS de vervoerscijfers van de Nederlandse vliegvelden over het eerste kwartaal van 2015 bekend. In het eerste kwartaal reisden bijna 12,7 miljoen passagiers via de nationale luchthavens van en naar Nederland. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2014 steeg dit aantal met 4,1 procent voor heel Nederland.
Maastricht daarentegen kreeg voor het vijfde opeenvolgende kwartaal minder passagiers te verwerken. In het eerste kwartaal van 2015 vlogen 20 duizend passagiers via deze luchthaven, terwijl dit er een jaar eerder nog 36 duizend waren. Een daling van 44%. Nu zelfs Groningen Airport Eelde meer passagiers vervoert, is Maastricht Aachen Airport verworden tot het kleinste vliegveld van Nederland qua passagiers. Ook het vrachtvervoer op MAA nam af: 14% minder ten opzichte van 2014.
De provincie Limburg heeft in het voorjaar van 2014 Maastricht Aachen Airport overgenomen en een investeringsprogramma van circa €75 miljoen gepland. De ambitie van de Provincie is om het vliegveld te behouden en er – voor het eerst in de geschiedenis – een rendabel bedrijf van te maken. Het overheidsbedrijf laat ruim een jaar na de overname geen enkel teken van verbetering zien in de primaire taken; het vervoeren van passagiers en vracht. In plaats van een toename laten de cijfers van het CBS een forse daling zien.
GroenLinks-Statenlid Andy Rossel heeft naar aanleiding van deze dramatische cijfers Statenvragen gesteld. Rossel: "GroenLinks wil opheldering over deze dramatische cijfers. De provincie Limburg heeft miljoenen over de balk gesmeten en toch nemen de passagierscijfers voor het vijfde opeenvolgende kwartaal af. Gedeputeerde Staten mag uitleggen wat de oorzaak hiervoor is."
De fractie van GroenLinks in Provinciale Staten was van meet af aan tegen de overname van Maastricht Aachen Airport door de Provincie Limburg. Rossel: "Maastricht Aachen Airport is geen vliegveld maar een bodemloze put.