Afgelopen jaar heeft de Partij voor de Dieren samen met GroenLinks vragen gesteld over de uitstoot van lachgas op het industriecomplex Chemelot. Lachgas is een gas dat het broeikas-effect op aarde sterk in de hand werkt. Deze vragen zijn beantwoord door GS, met als kernboodschap: niets aan de hand. N.a.v. die beantwoording heeft Peter Loomans van  de PvdD zo zijn twijfels, en wij als GroenLinks met hem. Vandaar dat we op zijn initiatief gezamenlijk een aantal aanvullende vragen stellen waarin we vragen om de uitstoot van lachgas te beperken tot het minimum.

Maastricht, 12 februari 2020

Schriftelijke vragen over Lachgasemissies

Kennis genomen hebbend van het uitgebreide Informerend stuk Casus lachgas op de site Chemelot van 7 februari jl. , waarvoor dank, hebben de fracties van de Partij voor de Dieren en Groen Links de volgende vragen:

1. Waarom wordt er geen sanctie opgelegd, terwijl de betreffende emissies al decennia lang plaats vinden en eerder gerapporteerd hadden moeten worden in het kader van het E-PRTR?

Volgens Chemelot-directeur Claasen kunnen de emissies beëindigd worden door een (relatief lage) investering van uiteindelijk ca. € 10 per ton vermeden broeikasgas.

1. Is er een concreet voornemen, bij het verantwoordelijk ministerie,  dat bij de uitwerking van het Klimaatakkoord de lachgasemissies onder de CO2-heffing zullen worden gebracht, tegen een tarief waardoor de investering om de emissies te beëindigen rendabel wordt?
  2. Zo niet, of onzeker: wil het College haar invloed aanwenden om te zorgen dat dit gebeurt?
  3. Als het brengen van lachgas onder de CO2-heffing niet doorgaat: op welke manier gaat de provincie via toepassing van het BBT-principe (Best Beschikbare Techniek) bij de vergunningverlning, of op een andere manier, ervoor zorgen dat de emissies beëindigd worden?
  4. Van de totale lachgasemissies in Nederland komt, blijkens het informerend stuk, 66% uit de landbouw: welke maatregelen gaat het College nemen om die emissies, en die van methaan, in Limburg te verminderen?
  5. Met hoeveel zullen de betreffende emissies daardoor verminderd worden?

Gaarne beantwoording van deze vragen voor de a.s. cie RLN van 20 maart,

Met vriendelijke groet

P. Loomans                             P.Baneke

Partij voor de Dieren             GroenLinks