‘Wij’ kiezen voor Limburg door Roel Baas

Ieder voor zich en eigen belang eerst. Dat lijkt op dit moment doodnormaal. We zien dat heel duidelijk bij regeringsleiders van vooraanstaande landen en bestuurders van bedrijven en banken. Maar ook om ons heen komen we ‘ik’ vaak tegen. In de plaatselijke of landelijke politiek, of in gesprekken met collega’s, buren en kennissen. En zelfs onze eigen provincie haakt in op het ik-gevoel met de verkiezingssite www.ikkieslimburg.nl. Het eigen belang staat centraal. Het gaat over ‘ik’, soms over ‘we’, maar dan altijd gevolg door een ‘ze’: ‘laten ze teruggaan naar hun eigen land’, ‘je denkt toch niet dat ik voor ‘ze’ ga betalen!’, ’dat zoeken ‘ze’ zelf maar uit’.

Dit is niet de samenleving waarin wij van GroenLinks willen leven. Uiteraard rekenen we erop dat iedereen naar vermogen een bijdrage levert. Maar lukt het even niet, dan staan we voor elkaar klaar.

Alleen ‘samen’ zijn we in staat om te werken aan een leefbare samenleving voor onszelf en voor de generaties die na ons komen.

Of het nu gaat om het beperken van de temperatuurstijging door CO2-uitstoot, of het werken aan een blijvende vrede. Overal moet je samen optrekken. Aan duurzaamheid werken gaat alleen als de lasten eerlijk worden verdeeld. Zo mag elektrisch rijden en ‘verduurzaming’ geen hobby worden van mensen met veel geld. Ook iemand die rond moet komen van een bescheiden pensioen moet duurzaam kunnen leven. En voor een stabiele wereldorde zullen we als Nederland heel nauw moeten optrekken met onze Europese partners. Want met 0,2% van de wereldbevolking zullen we alleen het verschil niet maken.

Wil je ‘in het groot’ samen kunnen optrekken, dan lukt dat alleen als je dat ook op kleine schaal kunt doen. Niet ‘ik’ centraal stellen, maar op een respectvolle wijze samen met elkaar optrekken. En lukt het eens niet op eigen kracht, steek dan de helpende hand uit. Want samen kunnen we het verschil maken. ‘Ieder voor zich’ is niet de weg die ons voor ogen staat.

Deze principes zijn ook terug te vinden in het Limburgse GroenLinks-programma. Het houdt immers niet op met ‘Duurzaamheid’. ‘Sociaal’ en ‘rechtvaardig’ zijn direct met onze idealen verbonden.

Zo geloven wij in een overheid die niet alles uit handen geeft, maar die oog heeft voor het algemeen belang en de zwakkeren ondersteunt. Eeuwigdurende groei van onze economie is voor ons geen doel op zich! En ‘nieuwe Limburgers’ zijn voor ons geen probleem, maar kunnen een verrijking zijn voor onze samenleving.

Voor ons is het niet ‘ik’, maar wijkiezenlimburg.nl

Roel Baas, Lijst 7, Nr. 10