De toekomst van NedCar is en blijft helaas onzeker. Vanuit de Japanse eigenaar is er nog geen perspectief geboden op een toekomst waar werknemers zekerheid aan kunnen ontlenen.

Na de mijnsluitingen is de automobielsector één van de industriële sectoren waar vele duizenden Limburgers werk hebben gevonden. Wat dat betreft behoort na zoveel jaren de maakindustrie voor auto’s tot een van de steunpilaren van Limburgse werkgelegenheid. Zeker in de Westelijke Mijnstreek.

De PVV wil in onze provincie de grootste partij worden en wil ook gaan deelnemen aan het dagelijks bestuur van onze provincie. Die ambitie hebben ze duidelijk uitgesproken.  Het is goed om te beseffen dat de lijsttrekster van de PVV , Laurence Stassen, namens de PVV in het Europees Parlement er blijk van heeft gegeven niets op te hebben met ambities om bij NedCar in de toekomst elektrische auto’s te gaan produceren. Op 5 mei 2010 vond in het Europees Parlement een debat plaats over de elektrische auto. Laurence Stassen sprak daar uit  “dat de elektrische auto nutteloos is : onbetaalbaar, vervuilend en legt een veel te groot beslag op de netwerkcapaciteit en ziet er doorgaans ook niet uit…. De PVV wil geen Europese standaardisatie van de elektrische auto, nu niet en nooit niet” , zo sprak Laurence Stassen namens de PVV in het Europees parlement klip en klaar uit. Dat beloofd voor NedCar niet veel goeds. Als GroenLinks politici zetten we ons al een aantal jaren in om elektrische auto’s te stimuleren. Dat past in het streven naar duurzame economische innovatie. Elektrische auto’s stoten geen vervuilende stoffen uit en maken geen lawaai. Voor het milieu dus een forse stap voorwaarts zeker  als we op termijn de elektriciteit duurzaam weten op te wekken. De provincie Limburg heeft recent nog via een project gestimuleerd om een elektrische stadsauto te ontwikkelen  tussen de technische universiteit in Aken samen met  NedCar. En ook de wethouder van Economische Zaken in Sittard-Geleen verklaarde recent dat de toekomst voor NedCar gezocht moet worden in de productie van  elektrische auto’s. Daarmee is GroenLinks gelukkig geen roepende meer in de woestijn maar hebben ook lokale en provinciale bestuurders oog voor het belang van duurzame innovaties in de automobielindustrie en NedCar in het bijzonder. Als de PVV het in Limburg voor het zeggen krijgt is het uit met die “linkse hobby”  Want in datzelfde Europees Parlement sprak Laurence Stassen op 5 juli over de toekomst van duurzaam vervoer erover dat het beleid helaas ontaardt “ in een opsomming van linkse hobby’s: milieubescherming, CO2-reducties, verbetering van sociale voorwaarden en verbeterde arbeidsomstandigheden.” Dit zijn letterlijke citaten uit de notulen van het Europees Parlement  en die spreken duidelijke taal. Geert Wilders sprak er bij de presentatie van het Limburgse PVV programma over dat hier  “Limburgers hun vingers aan kunnen aflikken”  En dat ze met een lijsttrekker zijn gekomen, Laurence Stassen, die “in het Europees Parlement de sterren van de hemel speelt”. Wie de spaarzame citaten tot zich neemt welke Laurence Stassen in het Europees Parlement heeft uitgesproken kan tot andere conclusies komen. De automotive industrie in Limburg en de werknemers bij NedCar en hun gezinnen schieten met de PVV naar onze mening geen meter op!