Op zondag 16 december zal er wederom een wandeling rondom het met sloop bedreigde Rijksmonument Sankt Ludwig plaatsvinden. Klooster Sankt Ludwig is gelegen te Vlodrop Station, midden in het nationaal park De Meinweg.

Deelname aan de wandeling is uiteraard gratis. Om 10u00 verzamelen de wandelaars zich op de parkeerplaats tegenover Café van Kempen bij Vlodrop Station. Er lopen mensen mee die ter plaatse goed bekend zijn of vroeger bij het klooster gewerkt hebben. Ze zullen over de betekenis van het klooster en de paters Franciscanen voor de Nederlandse en Duitse grensstreek vertellen. Tevens worden de kloosterbegraafplaats en kloosterkapel, eveneens Rijksmonumenten, bezocht en bezichtigd. Na afloop van de wandeling worden de deelnemers getrakteerd op een glaasje Glühwein.

Al jaren wordt klooster Sankt Ludwig in Vlodrop bedreigd met sloop. De eigenaar van het klooster - de organisatie van de Maharishi Yogi (Meru) - wil het gebouw zo snel mogelijk platgooien en vervangen door nieuwbouw. De mensen uit Vlodrop en omgeving pikken dit niet. Al jaren strijdt een actiecomité tegen de mogelijke sloop en tegen het volbouwen van het terrein rondom het klooster. In samenwerking met GroenLinks, de Duitse Linkspartei en de SP worden er regelmatig wandelingen georganiseerd om tekst en uitleg te geven over de bijzondere geschiedenis van het complex en de mogelijke sloop.

In juli was het (deels illegaal gesloopte) gebouw nog zichtbaar, maar inmiddels heeft de organisatie van de Maharishi een enorm doek voor het klooster geplaatst. Blijkbaar schaamt de Maharishi zich voor alle vernielingen die zijn organisatie heeft aangericht. De enige oplossing is herstel. Maar ondanks haar wettelijke verantwoordelijkheid lijkt de Meru hier niet toe bereid. Hierdoor blijft de toekomst van Sankt Ludwig erg onzeker. Het gebouw verloederd zeer snel, de gemeente Roerdalen lijkt alle medewerking te verlenen aan de activiteiten van de Meru en de provincie wil Sankt Ludwig afvoeren van de Rijksmonumentenlijst. Gelukkig is er ook hoop. De monumentencommissie van de gemeente Roerdalen heeft unaniem geadviseerd om Sankt Luwdig de status van Rijksmonument te laten behouden, ook het Cuijpersgenootschap knokt voor behoud van het klooster en het verzet onder de bevolking is groeiende.

Het is triest dat de provincie Limburg weigert om in te grijpen en de Meru alle ruimte geeft om het gebouw en het terrein verder te verminken. In dit licht lijkt het provinciaal coalitieprogramma vooral uit mooie woorden te bestaan:

De provincie wil graag mee de mouwen opstropen om het Limburgse gezicht van dorpen en steden te versterken. Door monumenten, kloosters, boerderijen, winkelcentra, kantoren, maar ook nieuwe architectuur in de schijnwerpers te zetten als het typisch eigene van Limburg.

Mooie volzinnen, maar hoe zit het ook alweer met de praktijk?

CDA-Gedeputeerde Noël Lebens vindt dat de status "Rijksmonument" best van het klooster af mag worden gehaald en dat de stekte die al jaren door de Vlodropse dreven struint dit schitterende gebouw voor eens en voor altijd naar de eeuwige jachtvelden mag helpen. GroenLinks is de mening toegedaan dat het monumentale pand behouden moet blijven en in ere hersteld moet worden. GroenLinks schaart zich dan ook volledig achter de groeperingen die zich inzetten voor het behoud van dit Rijksmonument. GroenLinks roept de inwoners van Limburg dan ook op om op zondag 16 december massaal deel te nemen aan de protestwandeltocht in Vlodrop om zo kenbaar te maken dat het maar eens afgelopen moet zijn met het klakkeloos vernietigen van cultuurhistorische bouwwerken.

Sankt Ludwig werd bijna 100 jaar geleden gebouwd en is zoals gezegd een Rijksmonument. Inmiddels is het gebouw in bezit van de Maharishi Yogi. Deze wil het gebouw zo snel mogelijk slopen. In 2001 is hier op illegale wijze reeds een begin mee gemaakt. De Raad van State heeft de maharishibeweging gelukkig teruggefloten. Sindsdien staat het monument leeg en laat de Maharishi het gebouw moedwillig verkrotten. De staat van het klooster is abominabel. Het is triest om te zien hoe een Rijksmonument langzaam wegrot zonder dat iemand ingrijpt. Dakpannen zijn verwijderd, ramen zijn kapot of staan open en het vernielde gedeelte is niet afgedekt en wordt zodoende door de natuurelementen aangetast. Het is werkelijk schandalig dat de gemeente Roerdalen, de provincie Limburg en de Rijksoverheid deze gang van zaken met droge ogen blijven aanschouwen. Als hier niet ogenblikkelijk radicaal wordt ingegrepen is het te laat en hoeft er helemaal niets meer gesloopt te worden. Dan dondert de hele handel vanzelf in elkaar. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat iemand dat op zijn of haar geweten wil hebben. GroenLinks eist dan ook onmiddellijk actie van alle betrokken partijen.

De gemeente Roerdalen heeft onlangs samen met de Provincie Limburg, Brandweer, Essent, Politie en het Waterschapsbedrijf Limburg een integrale handhavingactie verricht op het terrein van de Meru-stichting bij klooster Sankt Ludwig. Er zijn controles verricht op de naleving van verschillende aspecten van de wetgeving, zoals bestemmingsplan en woningbouw, monumenten, natuur- en milieu en veiligheid. Er zijn geen bevindingen gedaan die acuut ingrijpen vereisen. Wel zijn de nodige aandachtspunten met betrekking tot (brand)veiligheid in het algemeen, de bouwkundige staat van het oude klooster en het milieu geconstateerd, die op korte termijn verholpen dienen te worden. De handhavers hebben controles kunnen uitoefenen op diverse locaties van het terrein. Er is een aantal aandachtspunten geconstateerd, zoals het ontbreken van (brand)veiligheidsvoorzieningen en het ontbreken van adequate opslagvoorzieningen voor milieugevaarlijke stoffen. Ook trof men een tandartspraktijk (!!!) aan, waarvoor een milieuvergunning ontbreekt. De 25 inspecteurs van de verschillende instanties die deelnamen aan deze integrale handhavingactie hebben, na enig oponthoud, toegang en alle medewerking van de stichting Meru gekregen om hun werkzaamheden uit te voeren. Tijdens de persbijeenkomst na afloop van de actie spraken alle partijen hun tevredenheid uit over de inzet en samenwerking tussen alle partijen.

De samenwerkende instanties zullen naar aanleiding van de bevindingen van de integrale controle met de Meru vervolgafspraken maken voor het oplossen van geconstateerde tekortkomingen en overtredingen. Een volledige verslag van de integrale handhavingactie wordt binnen drie weken verwacht.

Binnenkort zal de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuur- landschap en Monumenten (RACM) een besluit nemen over het verzoek van de gemeente Roerdalen, de Provincie Limburg en de organisatie van de Maharishi om Sankt Ludwig af te voeren van de lijst met rijksmonumenten. Samen met lokale en een aantal culturele organisaties, is GroenLinks in Provinciale Staten fel tegen een eventueel besluit om Sankt Ludwig de status van Rijksmonument te ontnemen. Een dergelijk advies zou hoogstwaarschijnlijk het einde van Sankt Ludwig betekenen. GroenLinks roept de Rijksdienst op om Sankt Ludwig als Rijksmonument te behouden en in te zetten op herstel van het gebouw.

Uit voorafgaande zal duidelijk zijn geworden dat dit verhaal nog lang geen einde heeft bereikt. Deze klucht zal nog wel een tijdje in de ether blijven, zeker zolang lieden als Gedeputeerde Lebens het voor het zeggen blijven hebben. Voor GroenLinks is de zaak duidelijk: Sankt Ludwig is een Rijksmonument en dient dat hoe dan ook te blijven. De illegale sloopwerkzaamheden dienen hersteld te worden en verder blijft iedereen met zijn of haar handen van dit cultuurhistorisch erfgoed af. Punt uit!