De Dag van de Schone Lucht, ook wel bekend als Clean Air Day, is een initiatief van het United Nations Environment Programme, de milieuorganisatie van de VN. Op deze dag wordt wereldwijd de aandacht gevestigd op de schadelijke gevolgen van luchtvervuiling en de onschatbare voordelen van een schone atmosfeer. Het is een dag waarop rapporten worden gepubliceerd over de luchtkwaliteit overal ter wereld, met inzichten in welke landen en steden de lucht het schoonst houden, en waar de uitdagingen het grootst zijn. We worden ook herinnerd aan de ernstige gezondheidsproblemen die luchtvervuiling veroorzaakt, zoals long- en hartziekten, evenals vroegtijdige sterfgevallen.

Bovendien is het vermeldenswaardig dat GroenLinks schone lucht hoog op de prioriteitenlijst heeft staan. De partij pleit voor strenge maatregelen om luchtvervuiling te verminderen en de kwaliteit van onze lucht te verbeteren. Deze betrokkenheid bij het milieu benadrukt het belang van samenwerking op zowel nationaal als internationaal niveau om onze atmosfeer te beschermen.

Maar de Dag van de Schone Lucht is niet louter een dag van somberheid. Het is een dag om de positieve ontwikkelingen te omarmen en initiatieven te vieren die onze wereld gezonder maken, zoals het verminderen van emissies en de opkomst van elektrische voertuigen. Schone lucht is een van de belangrijke doelstellingen van GroenLinks voor duurzame ontwikkeling. We zijn dan ook blij dat de Verenigde Naties veel aandacht aan dit cruciale onderwerp besteedt. Meer weten? Kijk HIER voor alle relevante informatie.