Diverse media berichtten onlangs over de onzekerheid of de kerncentrale in Tihange in 2025 wel gesloten zal worden. De grootste partij in de Vlaamse en Federale regering, de N-VA, als ook de Minister voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Jambon, suggereren een eventueel langer openhouden van de tikkende tijdbom op circa 30 kilometer hemelsbreed van de Limburgse grens. Reden zou zijn dat men niet op tijd alternatieve energiebronnen gereed heeft. Iets wat in de ogen van GroenLinks een farce is gelet op de handreiking vanuit Nederlandse zijde om de Clauscentrale in Maasbracht uit de mottenballen te halen en op het Belgische net aan te sluiten. GroenLinks wil dan ook op 10 februari middels mondelinge vragen van GS weten wat zij vinden van de berichten uit België en is benieuwd waar de  diplomatieke weg vanuit Limburg tot nu toe toe geleid heeft.

De Belgische politici en bestuurders zinspelen op iets wat in ieder geval aan Nederlandse en Duitse zijde – en deels ook aan Belgische zijde – niet als wenselijk wordt geacht. Immers hebben diverse bestuursorganen in deze drielandenregio zich uitgesproken voor zo spoedig mogelijke sluiting van de kerncentrale in Tihange. Scheurtjesreactoren, nonchalance bij personeel over veiligheidsvoorschriften, constante ongeplande uitvallen door allerlei storingen, onenigheid tussen de toezichthouder (FANC) en de exploitant (Electrabel), enzovoort, enzovoort. De problemen stapelen zich op en daarmee de risico’s.