Op initiatief van de fractievoorzitters in Provinciale Staten, waaronder Margriet van Tulder van GroenLinks, wordt op woensdag 9 januari een Conferentie gehouden over de Kledingbank Limburg. Voor deze bijeenkomst zijn onder meer alle gemeentebesturen uit de provincie Limburg uitgenodigd.

De Conferentie gaat op woensdag 9 januari om 18u00 van start in Congrescentrum Fortunato (FSC-stadion) aan de Milaanstraat in Sittard. Een belangrijk onderdeel van deze conferentie is de presentatie van het businessplan Kledingbank Limburg door Spark Result. De initiatiefnemers zijn van mening dat deze presentatie de aanwezigen zal overtuigen van het nut en de noodzaak van de Kledingbank Limburg en vooral ook inzicht zal geven in het belang hiervan voor de Limburgse gemeenten. Het uiteindelijke doel is dat gemeenten en provincie samen de verantwoordelijkheid nemen om het voortbestaan van de Kledingbank mogelijk te maken. Inzet daarbij is voor de komende 5 jaar een evenredige bijdrage te leveren aan de kosten van het centrale magazijn. Aan de gemeentelijke vertegenwoordigers zal op 9 januari worden gevraagd een intentieverklaring te ondertekenen waarmee de ondertekenaar zich verbindt aan de inspanningsverplichting zich de komende maanden expliciet in te zullen zetten voor draagvlak voor de Kledingbank Limburg binnen de eigen besturen. Uiteindelijk zou dit dan kunnen resulteren in een gemeentelijke financiële bijdrage c.q. partnerschap aan dit initiatief. De door de gemeenten en provincie te ondertekenen intentieverklaring heeft de volgende tekst:

"Vandaag onderschrijven de vertegenwoordigers van de aanwezige gemeenten en leden van Provinciale Staten het belang van de werkzaamheden van het particulier vrijwilligersinitiatief, de Kledingbank Limburg, voor mensen die leven in de greep van armoede en spreken de intentie uit zich in te zetten voor voldoende draagvlak hiervoor binnen de eigen besturen. Het uiteindelijke doel is dat gemeenten en provincie samen de verantwoordelijkheid nemen om het voortbestaan van de Kledingbank Limburg mogelijk te maken. Inzet is voor de komende 5 jaar een evenredige bijdrage te leveren aan de kosten voor het centrale magazijn (na vaststelling van de jaarrekening, werkplan en begroting aan het einde van elk kalender jaar)".

Op het programma Statenconferentie Kledingbank Limburg staan onder meer een toespraak door dr. Raf Janssen, GroenLinks-wethouder Sociaal Beleid, Onderwijs en Jeugd in de gemeente Helden, een toelichting op het Businessplan Kledingbank door Spark Result en de visie van het college van GS Limburg op deze materie door Odile Wolfs, verantwoordelijk gedeputeerde.

Het logistiek centrum van de Kledingbank Limburg is gelegen in Bedrijvenpark Pey aan de Pastoor Craemerstraat aldaar. Het uitgiftecentrum bevindt zich in de Boegstraat in Maasbracht. In het Comité van Aanbeveling heeft onder meer ook oud-statenfractievoorzitter Ben Bettinger van GroenLinks zitting.

GroenLinks Limburg ondersteunt dit initiatief van harte en spreekt de hoop uit dat alle Limburgse gemeenten en de provincie de intentieverklaring zullen ondertekenen. Kleding- en voedselbanken zijn helaas broodnodig in deze tijd en de rijke gemeenten en provincie zouden eigenlijk verplicht moeten worden hier een gewichtig steentje aan bij te dragen.