Vervolg tekst schriftelijke vragen aan GS:

Ondanks dat uw college in de beantwoording van onze schriftelijke vragen d.d. 12 juni 2018 heeft toegezegd PS te informeren over besluitvormingsprocedure, levert een zoekopdracht m.b.t. dit onderwerp op de lijst ingekomen stukken slechts één mededeling-ph d.d. 13 september 2019 op. 

Inmiddels weten we dat de procedure om te komen tot een (nieuw) luchthavenbesluit vertraagd is. Het is echter niet duidelijk in welke fase deze procedure zich bevindt. Op de website van COVM (Commissie Overleg & Voorlichting Milieu) vinden wij ook het concept-verslag van de vergadering van 3 december jl. niet terug. Het laatste verslag dateert van 13 februari 2020.

Over zowel de informatievoorziening naar PS als de laatste ontwikkelingen in dit dossier hebben wij de volgende vragen aan uw college:

1. Is er een reden waarom PS niet geïnformeerd zijn over de ontwikkelingen (aanvraag Wnb-vergunning, start MER-procedure, terinzagelegging concept, en formele zienswijze procedure etc.) in dit dossier?

2. Wat is de reden voor het ontbreken van het (concept)verslag d.d. 3 december jl.? Kunnen wij een afschrift van dit verslag ontvangen?

3. In welke fase van de besluitvorming bevindt het dossier zich?

4. Wij kunnen ons vinden in het advies van de Provincie n.a.v. de concept NRD, en spreken hier ook onze waardering daarvoor uit. In hoeverre is in de definitieve NRD m.e.r. rekening gehouden met de voorgestelde aandachtspunten?

5. Wat houdt dit in voor de definitieve MER?

In de Omgevingsvisie wordt met geen woord gerept over de genoemde vliegbasis en de uitdagingen en belemmeringen die ingebruikname van het banenstelsel met zich mee zal brengen.
Gezien de uitdagingen waar we op dit moment voor staan, zoals energietransitie, klimaatverandering, biodiversiteitsverlies, stikstofreductie, en de invloeden die de ingebruikname van de vliegbasis hierop uitoefent, hadden verwacht dat uw College hier wel aandacht voor zou hebben in de Omgevingsvisie.

6. Is er een gegronde reden waarom dit niet is opgenomen in de Omgevingsvisie?

7. Hoe zal uw College anticiperen op alle gevolgen/ invloeden die de ingebruikname van de vliegbasis zal hebben op de voornoemde uitdagingen? En hoe betrekt u PS in besluitvorming daarover? In de Omgevingsvisie komt dit namelijk niet terug?

8. Kunt u uiteenzetten welke gevolgen ingebruikname van vliegbasis de Peel heeft voor de voorgenomen opgave energie-opwekking in de regio? Heeft dit significante gevolgen voor de doelstelling?

9. Kunt u toezeggen PS in het vervolg op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen in het dossier?

Alvast bedankt voor de zorgvuldige beantwoording van de vragen. Kathleen Mertens Statenlid

 

Bij deze de antwoorden:

Antwoord vraag 1, 3, 4 en 5. Vooraf merken wij op dat het Rijk, via het ministerie van Defensie, verantwoordelijk is voor procedures in het kader van de Wet Luchtvaart en daarmee ook voor de mogelijke reactivering van militaire luchthaven De Peel. Doel van dit alles is om te komen tot een nieuw luchthavenbesluit. Provinciale Staten is middels toezending van de provinciale reactie op de concept-NRD voor het laatst op 13 september 2019 (kenmerk 2019/66929) geïnformeerd over de ontwikkelingen in dit dossier. Het ministerie van Defensie werkt nog steeds aan een reactienota. Er is dan ook nog geen definitieve NRD beschikbaar. Gelet hierop is het nog te vroeg om aan te geven wat een en ander inhoudt voor de definitieve MER. De indicatieve tijdslijn ziet er volgens het ministerie van Defensie als volgt uit: 2020 - voorbereiding reactienota concept NRD is gaande; - voorbereiding aanvraag vergunning Wnb is gestart. 2021 - reactienota gereed voor bespreking in Commissie Overleg Voorlichting en Milieu (COVM). 2022 - uitvoering Milieueffectrapportage; 2023 - Wnb aanvraag gereed voor indiening; - MER en ontwerp luchthavenbesluit gereed voor ambtelijk en bestuurlijk overleg; - MER naar Commissie m.e.r. voor advies; - interne besluitvorming over zienswijzen en advies Commissie m.e.r.; - interdepartementale afstemming ontwerp-luchthavenbesluit; - ontwerp LHB naar Ministerraad en voor advies naar Raad van State. 2024 - LHB ter ondertekening naar de Koning, daarna publicatie en inwerkingtreding.

Vraag 2. Wat is de reden voor het ontbreken van het (concept)verslag d.d. 3 december jl.? Kunnen wij een afschrift van dit verslag ontvangen? Antwoord. Het ministerie van Defensie is verantwoordelijk voor het opstellen van de verslagen van de COVMvergaderingen. Het verslag van het overleg van 3 december jl. is door het ministerie van Defensie op 26 januari jl. als concept verzonden aan de leden van de COVM De Peel met het verzoek om hierop te reageren, en is als bijlage bij deze beantwoording gevoegd. De eindversie van het concept-verslag wordt met de vergaderstukken van de volgende COVM-vergadering in maart a.s. op de website www.covm.nl/de-covms/de-peel geplaatst. 

Vraag 6. Is er een gegronde reden waarom dit niet is opgenomen in de Omgevingsvisie?

Vraag 7. Hoe zal uw College anticiperen op alle gevolgen/ invloeden die de ingebruikname van de vliegbasis zal hebben op de voornoemde uitdagingen? En hoe betrekt u PS in besluitvorming daarover? In de Omgevingsvisie komt dit namelijk niet terug.

Vraag 8. Kunt u uiteenzetten welke gevolgen ingebruikname van vliegbasis de Peel heeft voor de voorgenomen opgave energie-opwek in de regio? Heeft dit significante gevolgen voor de doelstelling?

Vraag 9. Kunt u toezeggen PS in het vervolg op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen in het dossier?

Antwoord vraag 6 t/m 9. Het ministerie van Defensie is bezig met de voorbereiding van een luchthavenbesluit voor de militaire luchthaven De Peel. Ter voorbereiding daarop zal het ministerie van Defensie eerst een milieueffectrapportage uit laten voeren. En ter voorbereiding daarop heeft het ministerie van Defensie een concept Notitie Reikwijde en Detailniveau uit laten voeren die moet leiden tot een definitieve Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Daarmee zit het Ministerie in een vroege verkenningsfase van een lang traject om te komen tot een luchthavenbesluit en is het niet opportuun om nu iets te zeggen over (de toekomst van) de militaire luchthaven in de Omgevingsvisie. Zo is er (op basis van onderzoek) nog geen duidelijkheid over invloed op mens en natuur(gebieden) en over aspecten als geluidsoverlast, stikstofuitstoot, fijnstof, luchtkwaliteit, agrarische bedrijfsvoering, toerisme en energietransitie. Het is aan het Ministerie van Defensie om te reageren op eventuele zorgen die leven bij omwonenden, omdat het ministerie verantwoordelijk is voor het opstellen van het eerdergenoemde luchthavenbesluit. De provincie blijft wel via de COVM in overleg met onder andere de betrokken gemeenten, de provincie Noord-Brabant en het Rijk. Deze beantwoording komt overeen met onze standpuntbepaling inzake de zienswijzen tegen de ontwerpOmgevingsvisie die betrekking hebben op de mogelijke reactivering van militaire vliegbasis de Peel. Gelet op de fase waarin het proces zich nu bevindt om te komen tot een luchthavenbesluit is het niet mogelijk om nu iets te zeggen over de gevolgen van de ingebruikname van militaire luchthaven voor de voorgenomen opgave energie-opwek in de regio. Het thema energie-opwek wordt wel meegenomen in de COVM-vergaderingen.