Geacht college,

In de 5 uur show bij SBS op 9 november 2020 was Marie Claire Lanser, ambassadeur van Stichting het gehandicapte kind, te gast. Zij is ervaringsdeskundige van het feit dat niet alle scholen rolstoelvriendelijk zijn ingericht. Ze is om die reden tot vier keer afgewezen op een middelbare school in haar woonplaats. Nu is ze ingeschreven op een VWO-school buiten de woonplaats op 20 minuten rijden van haar huis. Wat Marie Claire nu mist is de kans om na school af te spreken met medeleerlingen of gezellig na te kletsen. Ook kan ze niemand bij haar thuis uitnodigen want het leerlingenvervoer is exclusief alleen voor haar beschikbaar. Zij mist dus de broodnodige sociale contacten met medeleerlingen MAAR OOK met leeftijdsgenoten in haar buurt die wel de scholen in haar woonplaats bezoeken. 

In de uitzending werd verwezen naar de organisatie Defence for Children. Op hun website staat een bericht d.d. 5 maart 2020. Inclusief onderwijs is alleen mogelijk als schoolgebouwen ook voor alle jongeren toegankelijk zijn. Sociale contacten met medescholieren/-studenten zijn alleen mogelijk als scholen nabij huis bezocht kunnen worden.

In onze Sociale Agenda (uitvoeringskader Sociale Agenda februari 2020) staat op bladzijde 23 onder het kopje "Wat gaan we doen en wat merkt de burger?:

"... Tevens houden we rekening met het VN-verdrag ‘Handicap’ wat als doel heeft het bevorderen, beschermen en waarborgen van de mensenrechten van mensen met een beperking.  Grondbeginselen in het verdrag zijn toegankelijkheid, persoonlijke autonomie en volledige participatie."

  1. Is uw College het met ons eens dat fysieke toegankelijkheid van scholen - in de directe woonomgeving van een leerling/student met een fysieke beperking - essentieel is om volledig (dus ook sociaal) te kunnen integreren en participeren in onze samenleving?

Uit een rapport van het College voor de Rechten van de Mens d.d. 25 februari 2020 blijkt dat deze commissie onze regering heeft opgeroepen duidelijke afspraken te maken over de fysieke toegankelijkheid van scholen. Dit op grond van het VN Mensenrechtenverdrag Handicap.

Maandag 16 november 2020 heeft in de Tweede Kamer een debat plaatsgevonden over Passend Onderwijs, waarbij namens GroenLinks vooral is beklemtoond dat alle kinderen gewoon naar school moeten kunnen gaan, zonder enige belemmering. Dit ook naar aanleiding van een brief van de Minister OCW met 25 verbeterpunten voor passend onderwijs. Hierin zijn de acties voor het Rijk en gemeenten opgenomen.

  1. Is uw College bekend met de geschetste problematiek en/of de 25 verbeterpunten Passend Onderwijs die de Minister van OCW heeft opgesteld?
  2. Is uw College bereid om de wethouders onderwijs te vragen op korte termijn schriftelijk te inventariseren of de scholen in hun gemeente geschikt zijn voor leerlingen/studenten met een fysieke beperking?
  3. Is uw College – indien het bestuurlijk overleg niet op korte termijn plaatsvindt - bereid om de schoolbesturen zelf aan te schrijven met de vraag hoe het is gesteld met de fysieke toegankelijkheid van hun scholen zodat de reacties in het eerstvolgend bestuurlijk overleg aan de orde kunnen worden gesteld?
  4. Is de gedeputeerde bereid om in navolging van de Minister van OCW, de lijst met verbeterpunten structureel te agenderen voor voornoemd bestuurlijk overleg?

Graag zien wij de zorgvuldige beantwoording van de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn.

Odin Westen, GroenLinks

Antwoorden:

Vraag 1. Is uw College het met ons eens dat fysieke toegankelijkheid van scholen - in de directe woonomgeving van een leerling/student met een fysieke beperking - essentieel is om volledig (dus ook sociaal) te kunnen integreren en participeren in onze samenleving? Antwoord. Ja, inclusief onderwijs is een belangrijke pijler om mensen met een fysieke beperking volwaardig deel te laten nemen aan de maatschappij en het sociale verkeer. De fysieke toegankelijkheid van scholen als een belangrijke voorwaarde voor inclusief onderwijs maakt daar onderdeel van uit. In onze Sociale Agenda is opgenomen dat we rekening houden met het VN-verdrag ‘Handicap’ wat als doel heeft het bevorderen, beschermen en waarborgen van de mensenrechten van mensen met een beperking. Grondbeginselen in het verdrag zijn toegankelijkheid, persoonlijke autonomie en volledige participatie. DOS-00016516

Vraag 2. Is uw College bekend met de geschetste problematiek en/of de 25 verbeterpunten Passend Onderwijs die de Minister van OCW heeft opgesteld? Antwoord. Ja, wij kennen de 25 voorstellen die de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media aan de Tweede Kamer heeft gepresenteerd. De 25 voorstellen richten zich op inclusief onderwijs en allerlei niet fysieke maatregelen, en hebben als doel om nog meer leerlingen zo passend mogelijke ondersteuning kunnen geven.

Vraag 3. Is uw College bereid om de wethouders onderwijs te vragen op korte termijn schriftelijk te inventariseren of de scholen in hun gemeente geschikt zijn voor leerlingen/studenten met een fysieke beperking? Antwoord. Fysieke toegankelijkheid van schoolgebouwen en de beschikbaarheid van hulpmiddelen en ruimtes, passend bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen, worden gezien als basisondersteuning die scholen moeten bieden. De invulling van de basisondersteuning (het ‘hoe’) is aan de scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden. Daarbij zijn gemeenten verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van schoolgebouwen van primair, voortgezet en speciaal onderwijs. De toegankelijkheid valt onder het bouwbesluit en dat dateert van 2012. Sinds 2010 inventariseren scholen knelpunten inzake toegankelijkheid. Voor zover bij ons bekend zijn er geen problemen bij Limburgse scholen. Zodoende achten wij een separate inventarisatie niet noodzakelijk. Wij constateren uit de beleidsnota Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs1 van het kabinet dat er in 2021 in samenwerking met het onderwijsveld een routekaart wordt uitgewerkt naar zoveel mogelijk inclusievere onderwijsvoorzieningen, waarbij huisvesting een van de thema’s is. In die routekaart wordt opgenomen welke rollen de schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, specialistische netwerken, gemeenten en andere spelers (zoals de lerarenopleidingen) in de regio hebben in de beweging richting inclusiever onderwijs.

Vraag 4. Is uw College – indien het bestuurlijk overleg niet op korte termijn plaatsvindt - bereid om de schoolbesturen zelf aan te schrijven met de vraag hoe het is gesteld met de fysieke toegankelijkheid van hun scholen zodat de reacties in het eerstvolgend bestuurlijk overleg aan de orde kunnen worden gesteld? 1 https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020… DOS-00016516 3

Vraag 5. Is de gedeputeerde bereid om in navolging van de Minister van OCW, de lijst met verbeterpunten structureel te agenderen voor voornoemd bestuurlijk overleg? Antwoorden op vraag 4 en 5. De minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media gaat komende maanden samen met de betrokken partijen de voorgestelde verbeteraanpak en de route naar inclusiever onderwijs verder vorm geven. Dit doet hij in relatie tot de programma’s Met Andere Ogen, Zorg voor de Jeugd en Onbeperkt Meedoen en samen met VNG, G4, G44 en de jeugdzorgregio’s. Daarmee komt de materie bij de gemeenten op tafel, die primair verantwoordelijk zijn voor de toegankelijkheid van schoolgebouwen. Daarmee zien wij geen toegevoegde waarde voor het aanschrijven van schoolbesturen, noch voor onze deelname aan een bestuurlijk overleg onderwijs.