De laatste tijd rijzen er steeds meer geluiden dat ook de luchtvaart mee zal moeten bewegen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. Het kabinet werkt momenteel aan 

een nieuwe Luchtvaartnota voor de periode 2020-2040. De klimaatdoelstellingen zullen hier onverkort in meegenomen moeten worden. Aangezien GS en een meerderheid van PS strategisch vast blijft houden aan MAA is er voor GroenLinks en PvdD de zorg dat in Limburg onvoldoende rekening wordt gehouden met de vervuilende bijdrage van de luchthaven t.a.v. het klimaat. Daar de gehele business case van vóór het Klimaatakkoord is, zou herijking op basis hiervan volgens beide partijen bittere noodzaak zijn. Zij vragen GS om een reactie.

1. Bent u met het Kabinet in gesprek over de nieuwe Luchtvaartnota? Zo ja, wat is uw insteek 

hierbij? Zo nee, waarom niet?

2.  Als we uitgaan van de doelstellingen uit de business case van MAA, wat voor CO2-uitstoot 

wordt er dan gegeneerd door vliegtuigen uitgaande van huidige toestellen?

3.  Hoe gaat u ervoor zorgen – als decentrale overheid – dat ook in Limburg de luchtvaart 

minder negatief bijdraagt aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs?

4.  Bent u geïnformeerd dat ook toestellen van en naar Eindhoven Airport steeds vaker 

grotendeels over Nederlands Limburg heen vliegen? Zo ja, waarom is dit? Zo nee, zou u 

zich hierover willen laten informeren en PS ook zo spoedig mogelijk hierover informeren?

5.  Welke CO2 -uitstoot wordt eveneens boven Limburg gegeneerd door aan- en afvliegroutes 

van Liège Airport, NATO Geilenkirchen en Eindhoven Airport? 

6.  Bent u bereid met een externe partij de gehele ‘carbon footprint’ inclusief alle lucht- en 

landbewegingen van en naar Maastricht-Aachen Airport te laten onderzoeken en te 

bekijken hoe deze gereduceerd kan worden in lijn met de doelstellingen uit het 

Klimaatakkoord van Parijs? Zo ja, wanneer kunnen PS een en ander verwachten? Zo nee, 

waarom niet?

7.  Met name de vrachttoestellen, die recent van en naar MAA vliegen, lijken toch veelal 

tussen de 10 en 20 jaar oud te zijn, zo niet ouder. Wat gaat u doen om te zorgen dat juist 

nieuwere, schonere vliegtuigen gebruikmaken van MAA en niet oude, milieuvervuilendere 

toestellen?

8.  Bent u het met ons eens dat ook Maastricht-Aachen Airport – als provinciaal eigendom –

zal moeten bijdragen aan minder CO2-uitstoot en dus het realiseren van de doelstellingen 

uit het Klimaatakkoord van Parijs? Zo nee, waarom niet?

9.  Bent u bereid in de Voortgangsrapportages inzake Maastricht-Aachen Airport structureel te 

informeren over de bijdrage aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs? Zo 

neem, waarom niet?