De Zuidelijke Rekenkamer heeft op initiatief van GroenLinks en op verzoek van diverse partijen de regeling Ruimte voor Ruimte (RvR) onderzocht. Het rapport bevestigt alles wat diverse partijen al jaren hebben geroepen: de informatie over RvR is niet volledig, niet consistent en niet begrijpelijk.

 

Met RvR wilde men de fosfaatuitstoot aanpakken en de verstening van het platteland tegengaan.  Er kwam subsidie om stallen af te breken en daarvoor bouwkavels uit te geven.

Nu, na ongeveer 8 jaar, heeft PS –maar ook de provincie- geen beeld wat, waar en in welke hoeveelheid RvR kavels bestaan. GL vindt dat de provincie de verantwoordelijkheid voor de inrichting van het buitengebied  daarmee ernstig heeft verwaarloosd.

Wat een project had kunnen zijn met prima doelstellingen en een slimme opzet, is door strategische fouten, winstbejag en door niet-alerte gemeentes verworden tot een mislukking. Jammer.

GL is van mening dat we niet moeten proberen om recht te praten wat krom is, dat is al veel te lang gebeurd. Het gebrek aan instrumentarium en sturingsmogelijkheden voor de provincie dat de rekenkamer beschrijft,  had natuurlijk onderkend moeten worden. Gelukkig heeft PS daar reeds voortvarend de grote projectenregeling in het leven geroepen, waardoor bij een basisrapportage de aanbevelingen van de ZRK kunnen worden meegenomen.

Gl vindt om veel redenen dat we niet moeten doorgaan met RvR en heeft daarom bezwaren tegen het voorstel om de regeling nog 6 jaar door te laten lopen.

 

De tweede tranche Ruimte voor Ruimte heeft nauwelijks een bijdrage geleverd aan de oorspronkelijke doelstellingen van kwaliteitsverbetering van het landelijk gebied. De RvR aanpak legt een zware claim op kwetsbare natuurgebieden, omdat deze vaak de meest aantrekkelijke kavels biedt en op geen enkele manier meer de verstening aanpakt. Er bestaat al grote onduidelijkheid over het aantallen kavels dat uitgegeven zou mogen worden op basis van de oorspronkelijke regelingen door het inzetten van extra kavels om voldoende rendement te realiseren, is er hier geen sprake meer van een ruimtelijke ordening doelstelling maar van een op winst gericht woningbouwproject. Het project dient dan ook als zodanig beoordeeld te worden. Er is geen behoefte aan een door de provincie gesubsidieerd woningbouwproject, laat staan als het gaat om duurdere woningen in het buitengebied.

Natuurlijk dient de provincie op te treden als betrouwbare partner maar GS hebben nadat we er verschillende keren naar gevraagd hebben, nog steeds niet aangegeven hoeveel het stopzetten van RvR kost.

GroenLinks heeft derhalve voorgesteld om de ruimte voor ruimte regeling af te bouwen op zo kort mogelijke termijn. Om de partners tegemoet te komen kan de provincie alle kavels die in of zeer nabij kwetsbare natuurgebieden liggen aankopen. Dit neemt wat financiele druk weg en we zijn er zeker van dat de gemeentes die hier mogelijk nonchalant mee omgaan, geen kans krijgen om een bouwvergunning af te geven voor deze kavels. De provincie kan hier wat GroenLinks betreft maximaal 10 miljoen voor uittrekken. Er dient in goed overleg met de partners een regeling te worden getroffen voor de afbouw, welke zo spoedig mogelijk aan PS zal worden voorgelegd.

Ons voorstel om kavels in kwetsbare natuurgebieden op te kopen zal worden onderzocht. Ruimte voor ruimte gaat echter gewoon door.