Het besluit van de Japanse directie van Mitsubishi om de stoppen met de productie van auto’s bij NedCar in Born is keihard aangekomen. Ruim 1500 medewerkers en hun gezinnen verkeren in grote onzekerheid over hun toekomst.
Er zijn mensen die tientallen jaren in Born bij NedCar gewerkt hebben en het is wrang dat bij de aankondiging van de sluiting garanties over een sociaal plan ontbreken. GroenLinks acht het dan ook méér dan gerechtvaardigd dat de werknemers, onder aanvoering van de vakbeweging, tot acties zijn overgegaan.

Oplossing voor mensen
GroenLinks zou het toejuichen als er een doorstart mogelijk is. De zoektocht van alle betrokkenen naar nieuwe investeerders moet door overheden maximaal ondersteund worden. NedCar heeft bewezen een hoge kwaliteit te hebben met prima medewerkers. Het zou in het belang van al die personeelsleden zijn als er doorstart gemaakt zou kunnen worden.

Groene innovatie naar elektrische auto’s
GroenLinks heeft zich afgelopen jaren, o.a. via moties van Kamerlid Kees Vendrik, er sterk voor gemaakt dat bij NedCar de innovatie naar het produceren van elektrische auto’s mogelijk gemaakt zou moeten worden. Al jaren geleden hebben we als GroenLinks er bij de regering op aangedrongen daar een actieplan voor te ontwikkellen. Er is in Europa  een overproductie van traditionele auto’s en daarom worden er fabrieken gesloten. Voor de toekomst zal de omschakeling naar elektrische auto’s stap voor stap doorgaan en die moeten geproduceerd worden. NedCar als kwalitatief uitstekend bedrijf zou daar een rol in kunnen spelen.

GroenLinks was dan ook blij dat de provincie en het Liof een project mee gefinancierd hebben voor de ontwikkeling van een elektrische stadsauto door de Technische Universiteit Aken. Het prototype daarvoor is in de maak.  Er zou alles op alles gezet moeten worden om te bereiken dat bij NedCar de doorstart mogelijk wordt gemaakt voor het produceren van elektrische auto’s.

Zonder doorstart is sociaal plan keihard nodig.
Omdat het ons om de mensen gaat is het volgens GroenLinks een goede zaak dat de gemeente, parallel aan het zoeken naar een doorstart, bekijkt hoe we  mensen kunnen ondersteunen naar nieuw werk.

Opzet van een mobiliteitscentrum en gebruik van europese fondsen  voor een dergelijk mobiliteitscentrum moeten maximaal onderzocht worden. We zijn blij dat het stadsbestuur daar volop mee bezig is.

GroenLinks is het met de vakbeweging eens dat de eigenaar, Mitsubishi, verantwoordelijk is voor een fatsoenlijk sociaal plan voor de 1500 medewerkers bij NedCar. Als het niet komt tot een doorstart is een sociaal plan nodig voor mensen die vaak al lang bij NedCar werken.

Het kan en mag niet zo zijn dat deze grote autofabrikant de deuren sluit zonder geld voor een fatsoenlijk sociaal plan. Dat werknemers staken en daar actie voor voeren steunt GroenLinks volledig. Zowel lokaal in de gemeentepolitiek en de provincie, als landelijk in de Tweede Kamer pleit GroenLinks om op te komen voor de mensen: doorstart en als dat niet lukt naar nieuw werk met sociaal plan.

Omdat het ons om de mensen gaat. Zij kunnen en mogen niet bij het oud vuil gezet worden!