Lees hier de motie over de investeringen in de Maaslijn die is ondertekend door de fracties van GroenLinks, CDA, PvdA, SP, VVD, D66, PNL en PvdD.
Provinciale Staten van Limburg in vergadering bijeen op 30 mei 2008 te Maastricht,
Overwegende dat:
- De mogelijkheden van openbaar vervoer rond en tussen de regio’s Roermond, Venlo en Venray een sterke verbetering behoeft.
- Goed en effectief openbaar vervoer zeer belangrijk is voor de mobiliteit van mensen, met als gevolg meer mogelijkheden voor invulling vacatures, vinden van werk, toegankelijkheid naar scholing en ontwikkeling van mensen.
- Er een grote behoefte is aan snelle verbindingen (sneltreinen) tussen de steden Roermond, Venlo en Venray, met een hogere frequentie, en nieuwe haltes voor stoptreinen. De Maaslijn in zijn huidige vorm slechts beperkte mogelijkheden biedt.
- De stedenregio Nijmegen momenteel ook investeert in de Maaslijn.
- Er al jaren overeenstemming is over de noodzaak tot verdubbeling en electrificering van de Maaslijn, zowel uit oogpunt van economie als van milieu en zowel uit oogpunt van personen- als van goederenvervoer, een noodzaak die in toekomst alleen maar urgenter zal worden,
- Dat als start van de optimalisering van de Maaslijn een snelle winst behaald kan worden door het oplossen van de volgende knelpunten:
- Het baanvak in te richten voor snelheden tot 140 km/h.
- Op enkele strategische plaatsen (tussen Reuver en Tegelen en tussen Blerick en Venray) het baanvak te verdubbelen.
- Enkele bestaande wissels te vervangen door de zogenaamde snelle wissels
- Aanpassingen aan het seinstelsel, zodat eerder sneller kan worden gereden
- De verbetering van de Maaslijn bijdraagt aan de doelstellingen van het programma Bereikbaar en Duurzaam Limburg en aan de regio-overstijgende en regioverbindende rol die de provinciale overheid dient te nemen.
- Er binnen het huidige beleid van de rijksoverheid en Prorail pas in 2035 verbeteringen aan de Maaslijn te verwachten zijn. Hierop kan niet worden gewacht.
- De vermogenspositie van de Provincie van dien aard is dat er ruimte is om een aantal grote infrastructurele maatregelen mee te financieren.
Dragen Gedeputeerde Staten op:
- Een analyse te maken wat de effecten zijn van het wegwerken van diverse knelpunten, zoals hierboven beschreven, op de Maaslijn.
- Zich in te spannen om, samen met het Rijk, de provincies Gelderland en Noord-Brabant, de stadsregio’s Nijmegen en Venlo, nu reeds enkele knelpunten op te lossen.
- De daarvoor noodzakelijke middelen in de begroting 2009 op te nemen.