Geacht College,
De Ontwerp Nota van Uitgangspunten MKBA MAA is door de onderzoekers opgesteld en met de stakeholders besproken. Op 15 september is het eerste moment geweest voor de stakeholders om te reageren op de ontwerp NvU, waarna op 27 september jl. het nieuw ontwerp is gepresenteerd aan hen. Ook ‘De Alliantie’ is hierbij aanwezig geweest en heeft voorstellen en aanpassingen t.a.v. van de NvU voorgedragen. Wij hebben kennisgenomen van deze verbetervoorstellen en kunnen de belangrijkste aanbevelingen onderschrijven.
Op dinsdag, 5 oktober, gaat uw College een standpunt innemen m.b.t. de Ontwerp Nota van Uitgangspunten MKBA MAA. Wij achten het op zijn plaats u te moeten wijzen op deze aanbevelingen en vragen om een reactie van uw zijde daarop.
Gezien de geschiedenis van dit dossier, is het van groot belang te voorkomen dat het proces van uitwerken van de MKBA een ‘valse start’ kent. Een goede start, waar alle stakeholders achter staan, is essentieel. Met klem vragen wij uw College dan ook om de onderzoekers te bevelen de aanbevelingen van de Alliantie alsnog over te nemen in de NvU, en verwachten van uw College dat zij de onderstaande belangrijkste aanbevelingen in considerans neemt bij haar standpuntbepaling.
De belangrijkste aanbevelingen/verbetervoorstellen zijn: (volledigheidshalve in de bijlage).
- Maak een nieuwe probleemanalyse, die recht doet aan het opnemen van de ‘nulvariant’ in de MKBA, ergo ‘sluiting en herontwikkeling’
- Pas de scenario’s voor de vraag naar luchtvaart aan en hanteer Aeolus 2018
- Maak een begroting voor het door Van Geel voorgestelde Omgevingsfonds en neem die op in de MKBA. Doe dit ook voor het Innovatiefonds.
- Pas de reistijden en reiskosten voor passagiers aan zoals voorgesteld (zie bijlage).
- Pas ook de reistijden en reiskosten voor luchtvracht aan (zie bijlage)
- Breng de schade voor het inkomende toerisme kwantitatief in beeld, conform de voorstellen van Dr. Paul Peeters en aandachtspunten van het PBL/CPB in hun beoordeling van de Werkwijzer MKBA.
- Stel voor het waardeverlies als gevolg van geluidsoverlast de grenswaarde bij naar 45 dB(A) conform WHO-normen 2018
- Kwantificeer de specifieke geluidsoverlast en het bijbehorende waardeverlies in Geverik, Schietecoven en Ulestraten-West.
- Kwantificeer de risico’s van afvallende dakpannen en overige vortex-schade, en de kosten van het vastleggen van dakpannen.
Wij willen van uw College weten:
- Is uw College het met ons eens dat het van groot belang is te voorkomen dat het proces van uitwerken van de MKBA een ‘valse start’ kent, en dat en goede start, waar alle stakeholders ook achter staan, essentieel is?
- Is uw College het met ons eens dat de voorgestelde verbetervoorstellen/aanpassingen voldoende onderbouwd zijn en dienen te worden overgenomen in de NvU? Zo nee, waarom niet?
- Hoe staat uw College tegenover het idee van een second opinion n.a.v. de uitkomsten van de MKBA, aan het einde van de rit?
Graag zien we de beantwoording van de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn.
Kathleen Mertens Statenlid