We zitten in Noord-Limburg en Oost-Brabant flink in de shit! De mestfraude is pijnlijk bloot gelegd door een uitgebreid artikel in de NRC onlangs en via andere media. Dat kon er ook nog wel bij! De berichten stapelen zich op. 1 op de 5 Miljonairs is boer, een schokkend rapport van RIVM over de gezondheidsgevolgen voor omwonenden en niet alleen de direct omwonenden van agrarische bedrijven of de luchtkwaliteit laat weer eens te wensen over. In Noord-Limburg en Oost-Brabant zijn de meeste dieren van heel Nederland. In de gemeente Venray alleen al 5 miljoen dieren op 42000 inwoners. Dat zijn 120 dieren per inwoner! Er komen nog steeds enorme stallen bij. Het is eigenlijk heel simpel. Zoveel dieren op zo’n kleine oppervlakte betekent dat je het voer voor al die dieren moet importeren, het vlees exporteert, want zoveel krijgt heel Limburg niet weggegeten en vervolgens blijft er een enorme berg poep achter. De boeren willen de mest uitrijden op het land, want afvoeren kost weer 1000 euro per vracht. En daarom hebben 2 van de 3 agrariërs er slimme, illegale manieren op gevonden om dit te omzeilen. Een schande!

GroenLinks klimt telkens in de pen als het gaat om overtredingen, overschrijdingen, handhaving en het terugdringen van het aantal dieren. In de tussentijd gaat men vrolijk verder met nog meer grote bedrijven in Noord-Limburg te vestigen. Het is nu echt genoeg! De grens is nu echt bereikt. Niemand durft er iets over te zeggen. Klokkenluiders willen anoniem blijven. Want iedereen in die regio heeft wel een familielid die bij een agrarisch bedrijf werkt, zelf een bedrijf heeft of bij mestverwerking werkt. Ook ik ben vaker anoniem benaderd met deze informatie. Over nachtelijke ritten van vrachtwagens of in de nacht mest uitrijden op het land. Een dappere enkeling durft het wel te melden bij een gemeente, maar wordt teleurgesteld omdat er niet wordt gehandhaafd. Handhaven is voor veel gemeenten een probleem. Er zou voortdurend moeten worden gecontroleerd. Een steekproef is niet voldoende in dit grote schandaal. Gelukkig is de mestfraude nu landelijk nieuws. Laten we hopen dat het goed aangepakt gaat worden.  Los daarvan moeten we met ons allen eens afvragen wie er nu echt beter wordt van die enorme stallen, de berg mest en alle gevolgen van dien. Niet de dieren, niet de mensen, niet de omgeving en niet het milieu. En de boer? Hij ploegt voort.

Carla Brugman, fractievoorzitter GroenLinks Limburg