GroenLinks wil dat ook multinationals in Nederland hun eerlijke deel belastingen gaan betalen. Van die belastingen worden o.a. wegen, ziekenhuizen en politie betaald en bedrijven maken hier net als burgers ook gebruik van. Grote multinationals gebruiken de Nederlandse belastingregels echter om zo min mogelijk belasting te betalen. GroenLinks vindt dit niet acceptabel. Bij het aantreden van de nieuwe Amerikaanse regering bleek de man van de minister van onderwijs, als mede-eigenaar van een cosmeticaconcern, via een aantal in Venlo gevestigde holdings belasting te ontwijken. Reden voor statenlid Andy Rossel om hierover bij GS aan de bel te trekken.

Tot teleurstelling van GroenLinks wil GS de vragen niet beantwoorden omdat ze niet over provinciaal beleid zouden gaan. GroenLinks is het daar niet mee eens. Volgens Rossel raakt dit aan allerlei zaken waar de provincie over gaat, zoals het imago van Limburg, economie en grenseffecten. Om deze reden heeft GroenLinks deze kwestie geagendeerd voor de commissie vergadering van 14 april. Ook is GroenLinks benieuwd hoe de andere partijen hierover denken.