In het Limburgs Parlement hebben zeven partijen in de controlecommissie een voorstel goedgekeurd om alsnog een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) te laten uitvoeren over de toekomst van vliegveld MAA. Daarin worden dan ook de voor-en nadelen van een sluitingsvariant onderzocht. Op grond van de verordening kan een Statenminderheid van 25% onderzoeksvoorstellen doen. Zeven partijen stemden voor een breed MKBA onderzoek en vier tegen. Dus ruim voldaan aan de voorwaarde in de verordening. De dag erna twittert de fractievoorzitter van de Limburgse PVV dat “ze volgende week de onderzoeksopdracht zullen wegbonjouren”.  WEGBONJOUREN.

Samen met de extraparlementaire collega’s van VVD, CDA en FvD zullen ze geen krediet beschikbaar stellen voor MKBA onderzoek naar de toekomst van de luchthaven. De rechten neergelegd in hun eigen verordening lappen ze aan hun laars! Is het lafheid of is het pure angst dat een volledige MKBA zal aantonen dat de economische meerwaarde van het vliegveld nihil of zelfs negatief is. "Verbijsterend dat de zichzelf genoemde coalitiepartijen de democratische spelregels aan hun laars lappen", aldus GroenLinks-fractievoorzitter Thea Jetten.