Pepijn Baneke: Aansluiting Limburg op internationaal hoge snelheidsnet belangrijk!

Volgens de topman van Prorail, Pier Eringa, kijkt het kabinet te veel met een ‘Randstadblik’ naar de spoorverbindingen in Nederland. (de Gelderlander) Er wordt te weinig aandacht besteed aan het zuiden, oosten en noorden van Nederland. Het zou volgens dhr Eringa goed zijn als er meer wordt gekeken naar snelle verbindingen tussen de Randstad en de rest van het land.

Hoewel we het daar als GroenLinks Limburg mee eens zijn, willen we er graag wat aan toevoegen: de snelle verbindingen moeten niet ophouden bij de grens, maar ook internationaal aansluiting hebben.

Limburg is door vorm en ligging van nature gericht op de buurlanden, maar snelle verbindingen met de trein zijn tot nu toe een zorgenkindje gebleken.

GroenLinks ziet graag dat stations als Maastricht en Venlo verbonden worden met zowel het nationale als internationale HSL-netwerk, zodat de trein ook in onze provincie een beter alternatief is dan de auto en vliegverkeer.