Een voorstel over de sportaccommodaties in Leudal haalde het niet. Dit omdat het gekoppeld was aan een wielerbaan en er veel verzet hiertegen was van omwonenden. En, heel belangrijk, ten koste van bijna 100 volwassen eiken. Statenlid Odin Westen heeft hierover een mooie stemverklaring afgegeven.

Ook de eindejaarbijstelling werd goedgekeurd. Eerder ingebrachte amendementen van Pepijn Baneke werden overgenomen door het college.

Bij het PIP VDL NedCar heeft GroenLinks uiteindelijk tegen gestemd. Dit omdat het college weigerde om, naast een go / no go bij de infrastructurele uitbreiding, om zo’n zelfde go / no go moment in te lassen voor de natuur en dan met name het meer dan 100 jarig Sterrebos. "Erg jammer", zei Thea Jetten, "dat het college nog geen fractie van de energie en financiën wil insteken ten behoud van de natuur die ze wél ruimschoots laat zien voor het behoud van een bedrijf". Zie hiervoor ook de stemverklaring. Deze wilden we graag afgeven vanwege het belang van de werkgelegenheid waar wij natuurlijk wél pal achter staan.

Ook op het linkse vlak waren we actief: de motie vreemd over steun aan kwetsbare kinderen van fractievoorzitter Thea Jetten werd binnen gehaald. Een mooie opsteker voor kwetsbare kinderen én hun ouders in deze onzekere tijden

Als laatste, het zal denk ik niemand ontgaan zijn, is er een motie aangenomen die mede was ingediend door GroenLinks voor een enquête over eventuele belangenverstrengeling van gedeputeerde Koopmans. Het is voor het eerst in de geschiedenis van onze provincie dat zo’n enquête er komt. We erkennen dat dit een zwaar middel is, maar ons inziens dringend nodig om hierna met een schone lei te kunnen beginnen.

Dat waren de laatste loodjes voor 2020. We wensen iedereen mooie, warme en liefdevolle dagen toe. En voor 2021 hopen we dat we het virus onder controle krijgen en samen verder kunnen bouwen aan een mooi, duurzaam en groen Limburg, Nederland en de wereld.

Wil je je aansluiten bij onze beweging? Graag: hoe meer mensen, hoe meer we kunnen bereiken. https://groenlinks.nl/word-lid

Andere tijden, tijd voor verandering! Thea Jetten, fractievoorzitter GroenLinks Limburg

Stemverklaring PIP VDL NedCar:

Voorzitter, de continuïteit van VDL-Nedcar en met name het behoud van werkgelegenheid, vooral in deze economisch moeilijke tijden, vinden wij van onschatbare waarde. Om met dit voorstel in te kunnen stemmen stelden wij twee harde voorwaarden. Harde toezeggingen bij het no / go moment bij de infrastructuur maar ook een go / no go moment in te bouwen voor de kap van het Sterrebos.

Echter kiest het college voordat er duidelijkheid is over een opdrachtgever onherroepelijke ingrepen in de natuur te doen waaronder de kap van een meer dan 100 jaar oud bos met nul garanties. Wij hadden graag gezien dat het college net zo gul zou bijpassen bij de instandhouding natuur als zij dat doet bij VDL-Nedcar. Een amendement van GroenLinks en 50PLUS om dit alsnog te bewerkstelligen is helaas niet aangenomen. Daarom stemmen wij, met pijn in ons hart, tegen dit besluit.

Stemververklaring G-20-072 Gewijzigd Statenvoorstel Dekkingsvoorstel sportaccommodaties in Leudal en Maasgouw, brief GS van 11-11-2020 (GS 2020-45757)

Voorzitter,

Begrijp ons niet verkeerd. We willen namelijk heel graag voorstemmen voor het voorstel  realisatie van een accommodatie van het RTC Tafeltennis MaasgouwMaar het gaat ons om het voorstel Veilige Wieleromgeving in de gemeente Leudal. Daar zijn wij op dit moment op tegen. Het is overigens jammer dat deze voorstellen verwerkt zijn tot één Statenvoorstel.

Naar onze mening is het voorstel Veilige Wieleromgeving in de gemeente Leudal nog niet rijp om erover te stemmen. Dat heeft voornamelijk te maken met de e-mail van omwonenden die PS is toegestuurd, de avond vóór de behandeling van dit Statenvoorstel vorige week. Na de vergadering heb ik nog contact gehad met een omwonende die ook niet mals was mbt dit voorstel. Er heerst overigens al lang onvrede over dit voorstel.

Wij hebben gezien dat de omwonenden niet serieus worden genomen; er niet naar ze geluisterd wordt. In deze e-mails wordt hierover een aantal argumenten gegeven. Zo zouden omwonenden niet met de gemeente hebben mogen overleggen, hebben omwonenden zelfs geprobeerd met de Provincie in gesprek te gaan maar is daar geen gehoor aan gegeven en zou gedeputeerde Van Den Akker bezwaren afserveren. En juist dát gevoel kreeg ik vorige week ook in het debat. Hij schuift kritiek van zich af. Deze voor ons nogal arrogante houding helpt echt niet mee om vóór het Statenvoorstel te stemmen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het kappen van zo’n 88 oude eikenbomen waar onduidelijkheid over bestaat over hoe ze gecompenseerd gaan worden.

Wij willen GS dan ook oproepen om eerst met de omwonenden in gesprek te gaan en met de gemeente Leudal, en naar ze te luisteren. Kom met 2 separate voorstellen, zodat de realisatie van een accommodatie van het RTC Tafeltennis Maasgouw snel afgehandeld kan worden.

Het voorstel Veilige Wieleromgeving in de gemeente Leudal moet wat GroenLinks betreft terug naar de tekentafel en volgend jaar opnieuw op de agenda komen.