Samenvatting betoog Carla Brugman

Met de transitie op het gebied van energie, mobiliteit, zorg en economie kan het GroenLinks niet snel genoeg gaan. ( Groene) werkgelegenheid is voor GroenLinks een belangrijk item. Goed dat er 1200 arbeidskrachten bij VDL/NedCar bijkomen. Vanuit de provincie gaan er vele miljoenen naar de grote bedrijven, maar de financiële ondersteuning van het MKB en ZZP-ers steekt daar vooralsnog schril bij af..GroenLinks zou van het college graag een actieve rol zien richting NedCar om eens te peilen of men voor een “Green Car Valley” voelt, toegespitst op onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven en waarbij breed onderzoek wordt gedaan naar de toekomst van het vervoer. De zorgen om ons milieu blijven groot, grondstoffen raken op. GroenLinks houdt daarom een warm pleidooi voor provinciale inzet voor de ciruculaire economie, dit moet onderdeel van het beleid zijn.

Een goede gezondheid begint bij een gezonde leefomgeving en gezonde voeding. De kwaliteit en de gezondheid van de bodem staan aan de basis van een gezonde voedselketen. Dit betekent dat een meer ecologische aanpak van de landbouw en veeteelt noodzakelijk is.En dat betekent natuurlijk ook dat de kerncentrale van Tihange dicht moet, dat de luchtkwaliteit beter moet en de ongebreidelde groei van dierenaantallen in de omgeving van Weert en Venray gestopt moet worden. De invloeden van lozingen op de Maas, pyrazool, het dumpen van drugsafval in de natuur, het gebruik van glyfosaat, allemaal slechte invloeden op onze ondergrond.

Wat betreft energie… Het huwelijk tussen asbest en energie van dit college heeft GroenLinks niet omarmd. Wij zijn voor saneren van asbest én voor projecten met duurzame energieopwekking. De tijd zal het leren waar het zwaartepunt zal liggen. Maar andere energiedoeleinden zijn in de Voorjaarsnota maar summier omschreven. GroenLinks is nog niet overtuigd van het feit dat we grote stappen gaan maken op dit gebied. We hebben het afgelopen jaar 1 windmolen er bij gekregen in Neer, dat was het…We lopen echt nog veel te veel achter in Limburg ten opzichte van de rest van Nederland en Nederland loopt achter ten opzicht van de rest van Europa. “Verbeter de wereld begin bij jezelf”, daarom diende GroenLinks ook een voorbeeldmotie in voor biologisch inkoopbeleid. Deze motie is aangenomen.

En dan weer Maastricht Aachen Airport… een bodemloze put waar vele tientallen miljoenen gemeenschapsgeld in gepompt worden. Nu weer 3.7 miljoen euro. GroenLinks riep ( als roepende in de woestijn) het college op hier eindelijk eens mee te stoppen.

Verder vindt GroenLinks het van belang dat de provincie zich inzet voor voldoende werkgelegenheid voor schoolverlaters van het Speciaal Voortgezet onderwijs.

Nederland is op de wereldranglijst van zorg voor onze kinderen van plaats 2 naar 13 is gekelderd. Armoedebestrijding blijft daarom ook voor GroenLinks een provinciale prioriteit.

Het is goed dat de Commissie van Onderzoek de transitie van de Jeugdzorg onder de loep neemt en de jeugdzorg de zachte landing krijgt waar de provincie zich garant voor stelde.

Wat betreft de Limburgse maatschappelijke organisaties,  dit zijn belangrijke pijlers van het sociale en culturele Limburg. GroenLinks heeft daarom niet voor niets het herijkte kader geagendeerd om door PS te laten vaststellen. Het vaststellen of wijzigen van kaders is een van de belangrijke taken van PS. Ditzelfde geldt voor de bezuiniging van € 700.000,-  op het Huis van de Zorg.  Volgens GroenLinks dient eerst het kader vastgesteld te zijn en daarna pas een besluit over bezuinigingen genomen te worden. Zoals het nu gebeurt is het de wereld op zijn kop! Het amendement dat GroenLinks hierover indiende werd jammer genoeg niet aangenomen.