Toch merkte hij daar, ondanks de politiek-inhoudelijke belangstelling, dat zijn kracht ergens anders lag. Als projectleider bij Defensie is Lucas dagdagelijks bezig met organiseren en structureren. Met deze ervaring belandde hij al gauw in het bestuur en een tijdje later besloot hij om de lokale campagneleider voor de Europese verkiezingen te worden. Dat verliep goed en sindsdien heeft hij alle campagnes in Sittard-Geleen geleid. De gemeenteraadsverkiezingen in 2022 waren een groot succes: GroenLinks behaalde vijf zetels met Kim Schmitz als lijsttrekker en stemmenkanon. Daarbij zag Lucas dat door een actieve campagne met jonge, frisse gezichten weer nieuw leven in de afdeling geblazen werd. Inmiddels zijn GroenLinks en PvdA versmolten tot een gezamenlijke fractie die zeven zetels telt en doen ze bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 ook met één lijst mee. Dat proberen ze nu ook zo veel mogelijk uit te dragen op onder andere social media en de website die beide door Lucas worden beheerd.

Of hij dan weer verschillende aanstaande campagnes wil leiden? Ja, maar wel met wat kanttekeningen, want al doende leert men. De eerste Provinciale Statencampagne die hij in 2023 deed was namelijk te intensief. Hierdoor besteedde hij er uiteindelijk een stuk meer tijd aan dan hij van tevoren had geraamd, daar leed zijn gezins- en privéleven helaas ook onder. Zelf geeft Lucas aan er echt voor te willen gaan en geen halfbakken werk te leveren maar het is wel van belang dat er een team om je heen staat. Zo kunnen taken fatsoenlijk verdeeld en gecoördineerd worden en hij hoopt dan ook dat er meer enthousiaste GroenLinksers zullen aansluiten bij de eerstvolgende PS-verkiezingen in 2027. Ook is hij lokaal al hard bezig met het op orde krijgen van statuten en reglementen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026, zodat procedures duidelijk zijn en niet tot het laatste moment worden uitgesteld.

Als inmiddels ervaren campaigner heeft Lucas de fijne kneepjes van het vak ook goed door. Een van die dingen is bijvoorbeeld dat er geen one size fits all bestaat voor campagnevoeren en dat iedere gemeente en provincie anders is. Voor Limburg geldt: mensen stemmen op mensen, niet op hippe grafische ontwerpen. Dat is een punt waar hij afwijkt van de landelijke lijn. En uiteraard is de campagne niet alleen een verkiezingsaangelegenheid, maar een doorlopend proces: “Een goed begin is het halve werk, dus begin nú al met het mobiliseren van mensen voor de gemeenteraad in 2026. Benader nieuwe leden actief, organiseer een Blik op de raad zodat zij al kunnen kennismaken met het politieke spel en zorg voor zichtbaarheid op sociale mediakanalen”. En de professionele uitstraling en zichtbaarheid zit hem in de kleine dingen. Blijf continu zichtbaar door bijvoorbeeld regelmatig Instagramposts en -stories te plaatsen. Zorg daarbij voor een herkenbaar eenduidig beeld door je bij alle uitingen, zowel op sociale media als bij drukwerk, te houden aan de huisstijl van GroenLinks-PvdA. Probeer daarbij iemand te vinden die grafisch onderlegd is en zich op het beheer van sociale media richt. Geef ook zeker jongeren een kans, “zij zijn immers de toekomst” volgens Lucas en leer van hun kwaliteiten!