De ozonlaag is van vitaal belang voor het behoud van ons leefmilieu. Ze beschermt ons tegen de schadelijke effecten van ruimtestraling en draagt bij aan het in stand houden van het leven op aarde. Het is een feit dat als we doorgaan met schadelijke activiteiten zoals overmatig stoken, autorijden met vervuilende voertuigen of het gebruik van schadelijke chemicaliën zoals haarlak, we de ozonlaag verder zullen aantasten en de gevolgen daarvan zullen moeten dragen.

In 1987 werd het Verdrag van Montreal opgesteld, waarin de deelnemende landen zich committeerden aan het behoud van de ozonlaag. Dit verdrag is een mijlpaal in de internationale inspanningen om onze planeet te beschermen en zou ons allen moeten inspireren om actie te ondernemen.

GroenLinks Limburg benadrukt het belang van duurzaamheid in deze tijd. We moeten beseffen dat onze individuele keuzes en het beleid dat we volgen een directe impact hebben op de ozonlaag en het milieu als geheel. Duurzaamheid is niet langer een abstract begrip, maar een essentiële levensstijl die we allemaal moeten omarmen.

Daarom zetten we ons niet alleen in voor de totstandkoming van beleidskaders om minder vervuilend te werk te gaan, maar doen we ook een appel op iedere burger om bewuste keuzes te maken. Kies voor duurzaam vervoer, verminder uw energieverbruik en gebruik milieuvriendelijke producten. Samen kunnen we het tij keren en onze planeet beschermen!

Laten we ons op deze Internationale Dag ter Bescherming van de Ozonlaag nog eens extra verdiepen op hoe we kunnen bijdragen aan die duurzamere toekomst en daar aan bij te dragen. Elke dag opnieuw.