GroenLinks Limburg heeft het initiatief genomen om op korte termijn duidelijkheid te verkrijgen aangaande het tracé van de IJzeren Rijn door Limburg en de Euregio. Men heeft daartoe samenwerking gezocht en gevonden met de Duitse Grünen en de Belgische milieupartijen Groen! en Ecolo. In de drie betrokken landen zal op verschillende politieke niveaus actie worden ondernomen. Zo zullen er deze en volgende weken moties worden ingediend of (schriftelijke) vragen worden gesteld in het Europees parlement, in de landelijke parlementen van Nederland, Duitsland en België, in de betrokken provincies en gemeenteraden.
De besluitvorming over een adequate goederenspoorverbinding tussen Antwerpen en Duisburg (De IJzeren Rijn) is op korte termijn zeer gewenst. Deze verbinding maakt deel uit van het TEN (Trans Europese Netwerk) voor het traject Antwerpen-Rotterdan-Basel-Genua. Volgens de initiatiefnemers hebben de havens van Antwerpen en Duisburg recht op een adequate, toekomstvaste en duurzame goederenspoorverbinding. De tot nu toe gedane onderzoeken hebben zich beperkt tot het tracégedeelte tussen de havens van Antwerpen en Duisburg, met uitzondering van het haalbaarheidsonderzoek A67 variant en in dit haalbaarheidsonderzoek is alleen sprake van een financieel economische toets, zonder rekening te houden met de criteria die normaal in een MER-studie onderzocht worden. Er heeft nooit een onderzoek plaatsgevonden dat alle mogelijke varianten tussen Antwerpen en Duisburg gelijkwaardig, zoals een MER-studie, beoordeelt en vergelijkt. Verder heeft er ook geen strategische milieubeoordeling plaatsgevonden voor het gehele tracédeel van Antwerpen tot Duisburg.
In Nordrhein Westfalen is het besluit genomen om een tracé langs de Bab 52 te onderzoeken. Maar hier gaat het wederom om een deelstudie alleen op Duits grondgebied, namelijk van de Nederlandse grens tot Mönchen-Gladbach. Het parlement van NRW gaat er wel vanuit dat de verbinding toekomstvast moet zijn tot in Antwerpen, maar dat is niet in de opdracht tot onderzoek meegenomen. In België heeft nog nooit enig onderzoek plaatsgevonden. En dat terwijl de EU-commissie aan België onlangs financiële middelen (7 miljoen euro) ter beschikking heeft gesteld om de discussie IJzeren Rijn vlot te trekken.
De initiatiefnemers zijn van mening dat de drie landen gezamenlijk een grensoverschrijdende MER-studie (MER, SMB, MKBA*) moeten uitvoeren voor het TEN tracédeel van Antwerpen tot Duisburg alvorens een tracébesluit te nemen. De noord- en zuidgrens van het zoekgebied van de alternatieven moet hierbij gevormd worden door de plaatsen Venlo en Luik.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Margriet van Tulder
Provinciale Statenfractie GroenLinks Limburg
Tel: 06-55782128
Toine Wuts
GroenLinks Roermond
Tel: 06-21106448
*MER=Milieu Effect Rapport, SMB=Strategische Milieubeoordeling, MKBA=Maatschappelijke Kosten Baten Analyse
Klik hier voor de motie die GroenLinks op 14 maart 2008 hierover indient.