De Nederlandse spoorwegen laten in het dal van de Geleenbeek 7800 bomen planten. Met het aanplanten van een aantal bossen in ons land wil de NS het groene karakter van reizen per trein onderstrepen. GroenLinks is blij met dit initiatief en het kan een flinke impuls betekenen om het Absbroekbos verder uit te breiden en het groene karakter in ons stedelijk gebied te versterken.

Samen met carnavalsvereniging De Marotte uit Sittard is de NS een publiciteitscampagne gestart rond haar groene initiatief. Leuk dat nu ook een carnavalsvereniging zich inzet voor versterking van groene waarden in onze regio! Groen is in en heeft een breed draagvlak onder bewoners.

De gehele maand januari kunnen treinreizigers op een speciale website van de Nederlandse Spoorwegen suggesties indienen voor de naam van het aan te planten bos.

GroenLinks acht de naam voor het bos niet het meest belangrijke. Dat er geïnvesteerd wordt in versterking van groene waarden in onze dicht bebouwde regio is het aller belangrijkste. Ten oosten van de spoorlijn is de gemeente samen met Landschapspark de Graven volop bezig met de realisatie van het Absbroekbos. De NS plannen voorzien er in om aansluitend ook aan de westzijde van de spoorlijn langs de Lintjesweg een nieuw bos aan te planten. Het gehele gebied tussen Munstergeleen naar het Middengebied toe krijgt daarmee een stevige groene impuls.

Naamgeving voor het nieuwe bos

De NS heeft via haar website een actie gestart om een naam aan het nieuwe bos te geven. Marotte bos, Pater Karelbos, Zefke Mols bos?

In de media hebben een aantal mensen aangedragen dat we dit nieuwe bos het  "Hub Bemelmans bos" moeten gaan noemen. De vorig jaar overleden Hub Bemelmans was vele jaren lang een voorvechter voor het milieu en versterking van groen in de regio. Hub Bemelmans heeft met zijn acties ertoe bijgedragen dat ter compensatie van de vele zware industrie in onze stad er gewerkt moet worden aan versterking van groen en landschap. Zo heeft Hub zich ingezet voor realisatie van het Middenbos waarvan nu het Absbroekbos een eerste aanzet is. Hub heeft jarenlang deel uitgemaakt van het bestuur van Landschapspark de Graven en het zou een mooi eerbetoon zijn als het nieuwe bos de naam krijgt van Hub Bemelmans. Voorzitter Hub Slangen van het Graetheidecomité liet in de media weten dit een erg goed idee te vinden omdat Hub Bemelmans jarenlang dé voorvechter was in onze regio voor milieu en groen.

Mensen die dit idee willen steunen roepen we op om op de NS website deze maand deel te nemen aan hun oproep suggesties aan te dragen voor een passende naam voor het nieuw aan te leggen bos.