Hoe staat GroenLinks Limburg in de vluchtelingendiscussie? In dit artikel praten we je bij en geven we onze visie.

Ook Limburg heeft de opgave vluchtelingen op te vangen, de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij het COA en de gemeentes. Het tempo in getal waarmee de huidige vluchtelingenstroom het land binnen komt is hoog en zorgen zijn begrijpelijk, maar niemand zal deze vluchtelingen benijden of met hen willen ruilen. Het biedt hoop dat we in de jaren 1998 t/m 2003 in Nederland ook grote aantallen opvang hebben kunnen bieden. Om maar even duidelijk te maken dat we wel wat gewend zijn in Nederland. De grote stroom Bosniërs indertijd heeft zijn draai in Nederland uitstekend gevonden. Zij zijn geïntegreerd en dragen positief bij aan onze samenleving.

Veel gemeenten in onze provincie zijn op zoek naar opvanglocaties. De asielopvang moet eerlijk over alle gemeenten verdeeld worden, de gemeenten moeten de regie krijgen en kleinschalige opvang kunnen bieden, volgens GroenLinks. Diverse gemeenten hebben kleine locaties aangeboden maar dat wordt afgewezen door het COA. Dit heeft ook vooral te maken met de slechte aansturing en budgettering van het Rijk. GroenLinks landelijk heeft hier een plan voor om dit aan te pakken.

De provincie Limburg pakt met het opgerichte ondersteuningsplatform ook een rol om gezamenlijk naar een goede verdeling over de gemeenten in Limburg te kijken. Vooral als het gaat om de doorstroom na de noodopvang en de crisisopvang. GroenLinks ondersteunt dit van harte en hoopt dat de provincie die rol ook daadwerkelijk voortvarend gaat invullen. We hebben te dealen met het gegeven van de vluchtelingenstroom, maar het biedt ook kansen voor Limburg. Als we de problemen in de sociale huurwoningensector stevig aanpakken dan lossen we de problemen voor veel mensen op. Niet alleen voor de statushouders, maar ook voor de wachtende Limburgers.

In Provinciale Staten van 6 november is een motie “Aanvalsplan integratie” van de coalitiepartijen plus GroenLinks aangenomen.  Hierin wordt GS opgeroepen om samen met de gemeentes te komen tot een aanvalsplan integratie. Daarin  o.a  meenemend onderwijs, arbeidsmarkt en het aanleren van de Nederlandse taal voor alle statushouders.

Tot slot vindt er op 28 november een manifestatie “refugees welkom” plaats in Maastricht, mede ondersteund door GroenLinks. We roepen ieder van harte op via deelname aan die manifestatie de solidariteit met de vluchtelingen te onderstrepen. Via onze website houden we u op de hoogte van plaats en tijdstip van de manifestatie