Op 15 nov jl. stelde de GroenLinks-statenfractie vragen aan GS n.a.v. vele klachten van omwonenden over (geur)overlast van de Heus veevoeders in Maasbracht. Er loopt een procedure voor een milieuvergunning en de omwonenden ( en tevens de gemeente) houden hun hart vast dat de overlast alleen maar zal toenemen en in elk geval niet zal afnemen. 13 December ontvingen wij van GS antwoord op onze vragen, maar onze onrust is niet weggenomen. We vinden dat GS de klachten en zorgen nogal makkelijk naast zich neerlegt en doorgaat met de vergunningsprocedure. De fractie heeft dan ook vervolgvragen gesteld:

Geacht College,

Op 13 december jl. ontvingen wij uw antwoorden op onze vragen over de geur- en andere overlast, geuit door vele omwonenden van de Heus Diervoeders in Maasbracht.  GroenLinks verzoekt u om overige documenten e.d.  waar u in uw antwoorden naar verwijst deze alsnog naar ons toe te zenden.

De  fractie van GroenLinks  heeft nog aanvullende vragen naar aanleiding van uw beantwoording. Deze vragen betreffen de meetbaarheid van de stankoverlast en het inzicht in de handhaving van overtredingen:

1. U geeft in uw antwoord bij vraag 2 aan dat aan de metingen van Buro Blauw niet hoeft te worden getwijfeld terwijl de gemeente dit wel doet.

a. Kunt u uitleggen waarom u niet en de gemeente wel twijfelt over de resultaten van deze twee onderzoeken?

b. Waarom heeft u hetzelfde buro Blauw twee metingen laten verrichten terwijl dit b.v. ook door een andere partij gedaan had kunnen worden, een zogenaamde second opinion? Buro Blauw is gecertificeerd, maar een ander gecertificeerde partij zou in onze ogen beter zijn geweest om een grotere objectiviteit te waarborgen. Gaarne Uw commentaar.

2. Betreffende de geurbelastingmeting:

U heeft het in de beantwoording van de vragen van Dhr. Frische over deze zaak over een geurbelasting in partikels per m3. Eenzelfde hoeveelheid partikels per m3 van de geur van een sinaasappel wordt anders ervaren dat bv hondenpoep.  Ook kan er een combinatie van geuren zijn die tot overlast leidt.

a. Waarom wordt er bij de geuroverlast van de Heus gekozen voor deze partikel verhouding?

b. Worden geurcombinaties ook meegenomen?

c. Wij begrijpen dat geuren een subjectieve factor kennen, maar kunt u ons inzichtelijk maken waarom u deze partikelmeting relevant acht voor de situatie bij de Heus?

d. Wat wordt als geuroverlast gezien door de provincie bij het vaststellen van de vergunningsvoorwaarden en kunt u ons inzichtelijk maken waarom er voor deze afkadering van geuroverlast wordt gekozen?

3.Betreffende handhaving had de fractie GroenLinks graag inzicht in de handhavingstrap.

a. Wat wordt gezien als een overtreding van de vergunning?

b. Wat is de frequentie van metingen en waarom is er voor deze frequentie gekozen?

c. Wat zijn de consequenties van een overtreding?

d. Hoe zit de handhavingstrap in elkaar bij het meerdere keren aantreffen van een overtreding?

e. Bij welk niveau en mate van overtreding kan de vergunning ingetrokken worden?