GroenLinks in Provinciale Staten uit tijdens de algemene politieke beschouwingen felle kritiek op het duurzaamheidsbeleid van de provincie Limburg. Volgens GroenLinks moeten alle zeilen worden bijgezet om de energieopgave voor 2030 te realiseren. Vooral op het gebied van windenergie laat de huidige coalitie volgens GroenLinks te weinig zien.

GroenLinks-fractievoorzitter Carla Brugman: “Limburg kan en moet meer doen aan duurzaamheid. Helaas kiest deze coalitie voor een te laag ambitieniveau. Duurzaamheid wordt nu zo sterk verbonden aan asbestsanering, dat de zon en de wind wordt ondergesneeuwd door een asbestregen. Het woord windenergie komt niet eens in deze begroting voor, terwijl in Limburg 35 windmolens gerealiseerd moeten worden. Zonder concrete plannen verwacht GroenLinks ook geen concrete successen van deze coalitie.” Om maximaal draagvlak te creëren wil GroenLinks dat omwonenden gaan profiteren van de komst van windmolens. Brugman: “GroenLinks omarmt het idee uit Leudal, waar de Zuidenwind, de coöperatie van een windmolenpark in Neer bijdraagt aan glasvezel voor de omwonenden die verstookt zijn van snel internet. Zo creëer je draagvlak.”