Als reactie heeft onze fractie en de Partij voor de Dieren de volgende schriftelijke vragen aan het College van GS gesteld:
'Welke rol kan de Provincie spelen bij het begeleiden van de getroffen werknemers naar nieuw werk? En bent u bereid deze taak voortvarend op te pakken? Zo ja, op welke manier?
Op 23 mei heeft het college een mededeling gedaan naar aanleiding van de vragenronde in Provinciale Staten op 12 mei jongstleden. Hierin geeft het college aan dat zowel het nakomen van de anterieure overeenkomst als de go/no-go-bepaling de verantwoordelijkheid van het college is.
Wat zijn de gevolgen van de aangekondigde massaontslagen voor het moment van go/no-go voor verdere infrastructurele aanpassingen?
De investeringen van de provincie Limburg en de bijbehorende infrastructuuraanpassingen waren bedoeld om de groei van VDL Nedcar mogelijk te maken, waarbij het aantal werknemers zou toenemen tot meer dan 6.500. Echter, de realiteit is dat er een sterke inkrimping van het personeel plaatsvindt, waardoor het beoogde doel niet wordt behaald.
Deelt u de mening van GroenLinks en de Partij voor de Dieren dat deze ontwikkeling nooit tot een positief "go"-besluit kan leiden? Zo nee, waarom niet?
Bent u het ermee eens dat, gezien de recente ontwikkelingen bij VDL Nedcar, de bevoegdheid voor het go/no-go-besluit niet bij het college, maar bij de Provinciale Staten hoort te liggen?
Los van de beslissingsbevoegdheid, wat is volgens uw college de uiterste termijn waarop moet worden voldaan aan de voorwaarden die een "go"-besluit rechtvaardigen? Met andere woorden, is er een einddatum waarop de opschortende werking van de overeengekomen uitgangspunten in het addendum afloopt en het definitief wordt dat de gebiedsontwikkeling niet doorgaat?
Via de media hebben we vernomen dat de VDL Groep in 2022 een jaaromzet heeft behaald van 5,7 miljard euro, met een nettowinst van bijna 300 miljoen euro. Voor 2023 wordt verwacht dat de omzet zal stijgen naar een recordhoogte van 6,25 miljard euro.
Bij VDL Nedcar bedroeg de omzet in 2022 2,1 miljard euro. Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vraag:
Bent u het met ons eens dat een bedrijf met dergelijke omzet- en winstcijfers in de huidige tijd op zijn minst niet zou moeten verzoeken om investeringsbijdragen van gelijke omvang van de overheid voor de uitbreiding van hun bedrijfsactiviteiten?
GroenLinks en de Partij voor de Dieren zien uit naar de antwoorden op deze vragen en hopen op een constructieve dialoog over de toekomst van VDL Nedcar en de belangen van de werknemers en natuur in Limburg.'