Op zaterdag 20 september ontving GroenLinks Limburg de groene zusterpartijen uit de euregio voor een uitwisselingsbijeenkomst met als thema “ Groen en de stad”.

We werden gastvrij ontvangen bij Bureau Europa, volgens Limburgse traditie met koffie en vlaai. GroenLinkswethouder Gerdo van Grootheest legde zijn gasten uit dat vergroening van de stad een van de topprioriteiten van Maastricht is. Hier wordt op 4 niveaus aan gewerkt: de groene ring rond de stad compleet maken, het groen waar mogelijk de stad “in te trekken”, nieuwe parken ontwikkelen (b.v. het Frontenpark) en het stimuleren/faciliteren  van groene initiatieven van bewoners op buurt- en straatniveau. Dit alles om de leefbaarheid van de stad te vergroten. Kenmerkend voor de aanpak is de ruimte voor inbreng van diverse organisaties met verschillende invalshoeken; cultuur, architectuur, natuur-en milieueducatie en burgerparticipatie lopen bijna naadloos in elkaar over. Plannen worden niet gedetailleerd en op lange termijn uitgewerkt, waardoor het ook daadwerkelijk een project in ontwikkeling blijft
Dit werd weer duidelijk in het volgende onderdeel van het programma: Rebekka Straetmans van Bureau Europa leidde het gezelschap rond door het Frontenpark. De ontwikkeling van het Frontenpark is mogelijk door veranderingen in het wegennet rond het gebied (project Noorderbrug). Daarnaast gaat het Frontenpark ruimte bieden voor burgerparticipatie en initiatieven van bewoners van Maastricht. Dus geen stadspark zoals we dat kennen aan de zuidkant van Maastricht, maar veel meer een plek die permanent in beweging is. Hierbij zijn meerdere partners betrokken; zo beheert het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie de flora en fauna in het park en onderhoudt de Stichting Maastricht Vestingstad de restanten van de vestingwerken. Bureau Europa is vanwege de ervaring met het programmeren van het tijdelijke Sphinxpark gevraagd het proces van de vorming van het Frontenpark op zich te nemen.
Vervolgens nam Lara Klaasen van het CNME het stokje van Rebekka over en leidde de groep door het pas opnieuw ingerichte Brandweergebouw in de Capucijnenstraat, waar het CNME een van haar vestigingsplekken heeft. Het gebouw bruist van nieuw leven en biedt plek aan allerlei bedrijfjes en horeca.
Deze informatieve ochtend werd afgesloten met een heerlijke lunch bij Marres Kitchen. Lara Klaasen zette de doelstelling van het CNME nog eens op een rij:  veranderingen op duurzaamheidsgebied in de maatschappij realiseren door o.a. educatie, ecologisch beheer, aanleg van natuurspeelplaatsen en vooral door de energie van groene organisaties in de stad te bundelen en voor het voetlicht te brengen.
Gerdo van Grootheest leidde het nagesprek; er was veel belangstelling voor de Maastrichtse aanpak. Concrete plannen voor vervolgbezoeken zijn gemaakt. Een mooie, inspirerende dag die om een vervolg vraagt!