Tijdens een videobijeenkomst hebben vertegenwoordigers van de Groene partijen in de Euregio Maas-Rijn op 29 april met elkaar gesproken over de beperkingen voor de inwoners van de Euregio in hun grensoverschrijdende mobiliteit. Mensen in de grensregio ervaren aan den lijve wat de gevolgen zijn van het gebrek aan Europees samenhangend beleid. Heel actueel geldt dat zeker ook tijdens deze Corona crisis. Niemand had het voor mogelijk gehouden dat de Europeese binnengrenzen weer in volle heftigheid mensen van elkaar zouden scheiden.

De huidige crisis vereist in alle betrokken landen drastische maatregelen.  Echter, juist in de grensregio's zou een betere afstemming tussen de betrokken landen met oog voor de specifieke omstandigheden op zijn plaats zijn. Bij sommige maatregelen is volstrekt onduidelijk wat die bijdragen aan het beheersen van de crisis. Tijdens een wandeling door het  Akenerbos  "even"  in België lopen of grenswerkers die op weg naar huis wat boodschappen meenemen, het is allemaal verboden. Omdat de hygiënische maatregelen in alle betrokken landen vrijwel gelijk zijn, zien wij niet wat het nut is van deze beperkingen. Maatregelen "om de maatregelen" verleiden mensen ertoe zich er niet aan te houden. Ouderwetse smokkelaarssentimenten bloeien weer op! Daarom eisen wij, dat tijdens de komende fase van versoepeling van maatregelen, rekening wordt gehouden met  de specifieke omstandigheden in onze grensregio's.

Ingrid Rosenstein und Pascal Collubry, Co-Präsidenten Ecolo Ostbelgien

Monica Defraiteur, co-présidente Régionale Ecolo Verviers, co-présidente interregionale Ecolo Liège

Herbert Meyer, conseiller communal Thimister-Clermont, membre du bureau des Verts-Euregio

Olivier Bierin, Député wallon, co-président interrégionale Ecolo Liège