Een week geleden gaf het college van Gedeputeerde Staten een garantie van 25 miljoen euro aan Nedcar om 1500 banen te redden. In de statenvergadering van 12 oktober 2012 stond een extra geldlening aan Maastricht Aachen Airport op de agenda. Het college stelde voor de eigen provinciale regels opzij te schuiven, want daarin is bepaald dat de provincie alleen de buidel trekt als andere partijen minstens de helft meefinancieren.

GroenLinks is daar niet blij mee, omdat het niet de taak van de overheid is om een meerderheidsbelang te hebben in een onderneming zoals Maastricht Aachen Airport en omdat het onduidelijkheid geeft in het governance model.

Maar nog belangrijker vindt GroenLinks dat dit belang ons weer sterker bindt aan het in stand houden van het vliegveld. Een vliegveld dat volgens GroenLinks overbodig is in de regio, waar vijf grote vliegvelden in een straal van 75 kilometer  te vinden zijn en maar liefst acht binnen een straal van 100 kilometer; een vliegveld dat - zoals ieder vliegveld - bijdraagt aan de vervuiling van de lucht in de regio; een vliegveld dat moeite heeft om te overleven.

Andere partijen in Provinciale Staten stellen dat deze lening niet over het vliegveld gaat, maar over het bedrijventerrein "Maastricht Aachen Airport". Dat terwijl we nog geen half jaar geleden hebben vastgesteld dat Limburg voldoende industrieterreinen heeft en dat uitbreiding van bedrijfsterreinen in Limburg helemaal niet nodig is. GroenLinks heeft dan ook tegen de lening aan Maastricht Aachen Airport gestemd.

En dan kregen we te elfder ure nog het verzoek om met enkele miljoenen garant te staan voor de schulden van het WK Wielrennen... Durft er nog iemand te zeggen dat de provincie niet stinkend rijk is? Wanneer de bezuinigingen op natuur, cultuur en jeugdzorg weer ter sprake komen zal GroenLinks de andere partijen daar zeker aan herinneren.