Op schriftelijke vragen van GroenLinks inzake VDL NedCar en PiO-wensen inwoners Holtum en Nieuwstadt zijn teleurstellende antwoorden van GS binnen gekomen. "De gevolgen van de uitbreiding rondom NedCar voor de leefbaarheid dient financieel flink gecompenseerd te worden door de provincie. Het potje dat de provincie nu ter beschikking wil stellen is volstrekt onvoldoende", aldus Thea Jetten, woordvoerder GroenLinks.
Antwoord van Gedeputeerde Staten op schriftelijke vragen mevrouw Jetten Fractie GroenLinks Inzake : VDL NedCar en PiO-wensen inwoners Holtum en Nieuwstadt:
Vraag 1. In het genoemde krantenartikel en in de mededeling ph wordt een aantal bedragen genoemd: - Het vastgesteld provinciaal budget bedraagt 41 miljoen euro; - De meerkosten voor de Randweg-variant worden geraamd op 22 miljoen; - VDL NedCar draagt zelf 9 miljoen euro bij aan deze meerkosten; en - De Provincie en VDL NedCar vragen een bijdrage van 10 miljoen euro aan bij het Rijk. Kloppen deze bedragen?
Antwoord. Het klopt dat het door Provinciale Staten vastgestelde budget € 41 mln. is. Ook kloppen de geraamde meerkosten voor de Randweg-variant van € 22 mln. alsmede de gevraagde bijdrage aan het Rijk van € 10 mln. Over de definitieve bijdrage van VDL Nedcar zijn wij op dit moment nog in onderhandeling.
Vraag 2. Indien het Rijk instemt met de gevraagde 10 miljoen euro, is volgens onze berekening nog steeds sprake van een tekort van 3 miljoen euro? Klopt dit?
Antwoord. Over de bijdrage van het Rijk en de bijdrage van VDL Nedcar zijn de onderhandelingen nog gaande. Op deze vraag kunnen wij op dit moment geen antwoord geven.
Vraag 3. Zo ja, waar komt de dekking voor deze 3 miljoen euro vandaan?
Antwoord. Zoals eerder gesteld zijn wij nog in onderhandeling. Op deze vraag kunnen wij op dit moment geen antwoord geven.
Vraag 4. Hoeveel euro is er nodig om een substantieel deel van de, door de inwoners middels het participatietraject ingebrachte, PIO-wensen uit te voeren?
Antwoord. De gesprekken met de gemeenten Echt-Susteren en Sittard-Geleen over de mogelijkheden van de realisatie en bekostiging van alle ingebrachte wensen zijn nog gaande en worden op dit moment in kaart gebracht en besproken. De diverse uitvoeringsvarianten lopen sterk uiteen, evenals het draagvlak, de impact en de kosten daarvan. Een inschatting van de kosten is daarom niet te geven. Daarnaast zijn we in PIO verband ook in gesprek met Rijkswaterstaat, het Waterschap Limburg en Landschapspark Susteren over de ingebrachte wensen.
Vraag 5. Hoeveel euro is op dit moment gelabeld, en dus gereserveerd, voor PIO?
Antwoord. Er zijn geen rechtstreekse middelen vanuit PIO beschikbaar. Van de wettelijke natuurcompensatie wordt ca 16 ha via PIO gerealiseerd. Daarnaast wordt nog eens 4,5 hectare bovenwettelijke compensatie in de vorm van “gemeentelijk groen” in PIO verband gerealiseerd. In het PIO traject worden diverse trajecten bij elkaar gebracht in een poging win-win te realiseren. Het gaat dan bijvoorbeeld om verbetering van recreatieve ontsluitingen (via plan Routestructuren). De middelen voor de wettelijke natuurcompensatie worden beschikbaar gesteld door VDL Nedcar, Rijkswaterstaat en de provincie Limburg (compensatie voor de aanleg van de Randweg). Het college van GS heeft op 30 juni 2020 voor bovenwettelijke compensatie ten behoeve van het PIP uitbreiding VDL Nedcar de volgende budgetten beschikbaar gesteld: · Natuurcompensatie: € 400.000,- Met de gemeente Sittard-Geleen hebben wij over de invulling van locaties op bestuurlijk niveau overeenstemming bereikt. Met de gemeente Echt-Susteren zijn wij nog in overleg. · Leefbaarheidsfonds voor respectievelijk de kernen Holtum en Nieuwstadt: voor beide kernen elk € 100.000,-. VDL Nedcar zal ook € 200.000,- bijdragen (€ 100.000,- per kern) en de betreffende gemeenten ieder € 100.000,-. Met de gemeente Sittard-Geleen is hierover bestuurlijk overeenstemming bereikt. Met de gemeente Echt-Susteren zijn wij nog in overleg.
Vraag 6. Wie gaat de pot voor PIO vullen? Op welke termijn? Hoeveel euro door welke partij? Graag een tabel met tijdsplanning.
Antwoord. Wij zijn nog in overleg met de beide gemeenten, Rijkswaterstaat, Waterschap Limburg en Landschapspark Susteren om bezien op welke wijze de het PIO project wordt uitgevoerd (denk hierbij bijvoorbeeld aan de uitvoering van enkele beektrajecten). Vast staat in elk geval dat alle partijen onderschrijven dat samenwerking in de uitvoering belangrijk is. Overigens participeren er nog meer partijen in het PIO project maar zitten niet in het “kernteam”. Dit zijn de LLTB, de Waterleidingmaatschappij en Natuurmonumenten.
Vraag 7. Tijdens de schetsschuit van Nieuwstadt deed Gedeputeerde Mackus een voorstel (zie ook de Bijlage), namelijk om de opgehaalde informatie te groeperen op: - Wat op korte termijn uitvoerbaar is; - Wat iets langer gaat duren; - En wat te wensen blijft voor de lange termijn. Het prioriteren van de PIO-wensen lijkt ons logisch, maar we hebben er wel vragen over. Wie is er met dit groeperen bezig?
Antwoord. De Schetsschuit bijeenkomsten van november 2019 waren een gezamenlijk initiatief van de provincie en de gemeenten Echt-Susteren en Sittard-Geleen. De verdere uitwerking wordt door deze partijen en met de andere partijen die participeren in het PIO project gezamenlijk ter hand genomen. Wij zien het ook als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de prioritering en haalbaarheid van de naar voren gebrachte maatregelen te bepalen.
Vraag 8. Op welke termijn is dit groeperen klaar, inclusief benodigde bedragen?
Antwoord. In ons besluit van 30 juni 2020 over het PIP uitbreiding VDL Nedcar hebben wij , na overleg met de gemeenten en VDL Nedcar de eerder genoemde middelen beschikbaar gesteld voor maatregelen die op korte termijn uitvoerbaar zijn. Zoals eerder gezegd blijven wij in gesprek met onze partners over mogelijke vervolgmaatregelen.
Vraag 9. Op welke termijn gaat Gedeputeerde Mackus terug naar Holtum en Nieuwstadt om de gegroepeerde wensen te presenteren aan de inwoners van beide kernen? Uiteraard kan hij dan meteen de status van de financiële dekking aangeven.
Antwoord. In de zomerperiode 2020, gekoppeld aan de zienswijzeperiode van het ontwerp PIP, zullen wij samen met de gemeenten de bevindingen aan de omwonenden terugkoppelen. Een en ander is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons college en beide gemeenten.
Gedeputeerde Staten van Limburg