De fractie van GroenLinks mist de provincie Limburg in de Nederlandse Klimaatcoalitie. De coalitie is een samenwerkingsverband van partijen die samen initiatieven nemen om klimaatneutraal te worden door geen schade meer toe brengen aan het klimaat. De Klimaatcoalitie werd deze week gepresenteerd door staatssecretaris Mansveld (Milieu). Tot teleurstelling van GroenLinks ontbreekt de provincie Limburg in het rijtje van deelnemende partijen.

Deelnemende partijen komen met ideeën en gaan benoemen wat hun inzet is op korte termijn voor een klimaatneutrale bedrijfsvoering. Toonaangevende bedrijven als DSM, Philips en veel midden- en kleinbedrijven hebben zich al aangesloten. Ook grote gemeenten als Utrecht, Haarlem en Nijmegen zitten al in de Nederlandse Klimaatcoalitie. De provincie Limburg staat, in tegenstelling tot de provincie Gelderland, echter niet in het rijtje deelnemers.

Fractievoorzitter Carla Brugman:

GroenLinks mist de provincie Limburg in de Nederlandse Klimaatcoalitie. Er wordt in het Gouvernement altijd mooie woorden gesproken over duurzaamheid en innovatie. Voor GroenLinks geldt: geen woorden maar daden. Met ambitieuze, realistische en duurzame oplossingen kan ook Limburg bijdragen aan een leefbare en welvarende wereld voor iedereen.

Staatssecretaris Mansveld hoopt zoveel mogelijk partijen te bewegen zich aan te sluiten bij de coalitie. "Wat GroenLinks betreft doet Limburg mee", aldus Brugman. "Mochten de gedeputeerden op zoek zijn naar concrete maatregelen voor een klimaatneutraal Limburg, dan mail ik met alle plezier ons verkiezingsprogramma."

De fractie van GroenLinks zal aankomende vrijdag in de commissievergadering RIF deze oproep kracht bij zetten.