GroenLinks wil dat de provincie Limburg een actievere rol naar zich toetrekt rondom de stilgelegde Belgische kerncentrale Tihange nabij Luik, nu blijkt dat de reactorvaten veel meer en grotere scheurtjes bevatten dan eerder gedacht. De drie reactoren van de verouderde kerncentrale liggen al enige tijd stil wegens technische mankementen die steeds erger blijken te zijn. Exploitant Electrabel wil de centrale in juli 2015 weer laten draaien. Een vast overleg tussen de provincie en de Belgische autoriteiten om informatie te delen over grensoverschrijdende problematiek ontbreekt echter. GroenLinks Limburg gaat tijdens de statenvergadering aanstaande maandag 23 februari hier mondelinge vragen over stellen.

GroenLinks volgt het dossier Tihange op de voet blijkens eerdere protestacties en vraagtekens bij het langer open houden van de inmiddels veertig jaar oude kernreactoren aan de Waalse Maas. GroenLinks wil nu dat de provincie zich meer inzet ter bescherming van Limburg en Limburgse burgers door een structureel overleg voor grensoverschrijdende problematiek in te stellen met de Belgische overheid.

GroenLinks-fractievoorzitter Carla Brugman:

"Tihange zou al in 2005 dicht gaan maar wordt maar open gehouden. Er blijken steeds meer problemen te zijn. Tihange ligt nog geen 50 km van Maastricht. Straling stopt niet aan de grens. In het geval van een nucleaire ramp wonen honderdduizenden Limburgers in de gevarenzone en dreigen grote delen van Limburg onbewoonbaar te worden. We moeten niet blijven wachten tot het misgaat maar het gesprek aangaan met onze Belgische buren. Het is nu niet meer de vraag óf het misgaat met de reactor, maar wanneer! GroenLinks wil dat Tihange sluit, zolang dat nog niet zo is moet de informatievoorziening vanuit België veel beter."